Iklan

Dec 18, 2011

Taman Tamadun Islam

Sebagaimana Batu Buruk yang banyak menyimpan kenangan pahit manis di usia awal 30-an, begitu juga dengan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man. Tapi, kedua-duanya bukanlah kenangan orang bercinta di tepi pantai atau dalam taman, atau makan-makan bersuapan di B'eteng. Tidak. Kenangan yang aku maksudkan lebih kepada bidang kerja kerana di kedua-dua lokasi tersebut, ada projek pembinaan yang dijalan oleh syarikat yang paling lama aku bersama.

Pulau Wan Man sekarang, dah jadi Taman Tamadun Islam. Jalan yang aku lalui dulu-dulu untuk ke site, sudah di upgrade barangkali, melihat pada penghujung jalan yang sudah bertar. Aku yakin, dulu-dulu tempat itu memang berhantu sebagaimana aku dengar pekerja-pekerja di site dulu bercerita. Tapi sekarang, bila orang dah ramai yang berkunjung ke sana, dan B'eteng selalu menjadi tempat makan-makan orang dating, rasaku makhluk-makhluk itu semua dah mengalah dan berpindah ke tempat lain, hutan yang lain, rimba yang lain.

Sebelum ni, sudah beberapa kali juga aku ke sana, tapi belum pernah lagi masuk ke monument park yang masuk kena bayar dan pada aku yang hanya lebih kurang 20 minit ke sana, terasa mahal pulak yuran masuk itu. Rasanya rm12 untuk dewasa dan rm6 untuk kanak-kanak. Dah rm18 campur rm5 sewa basikal, total rm23.00. Minyak kereta aku ke sana baru berapa ringgit jer. Hehehe...

Aku bawa Aisya ke sana on Friday last week, keesokan harinya selepas malamnya aku berkecik hati dengan mak. Disebabkan aku masih kononnya merajuk dengan mak, aku pergi hanya dengan Aisya. Tak ajakpun mak. Itupun aku berkejar nak balik sebab nak tengok finale Merlin Season 3 kat Astro jam 6 petang, padahal ada tayangan ulangan pada keesokannya. Rupa-rupanya juga, ramai orang luar yang berkunjung ke Monument Park itu. Mungkin hanya kami sahaja hari itu orang Terengganu yang berkunjung ke sana. Oh ya, selain basikal, ada perkhidmatan trem disediakan, dan juga bot untuk ke sekeliling pulau. Suatu hari nanti nak jugak aku bawa Aisya naik bot tu. Dia tak pernah naik bot.

Ok sekarang layan gambar. Dah panjang aku bercerita.

Salah satu masjid yang cantik dengan latar yang cantik juga, langit biru petang itu.



Aisya dengan basikal yang di sewa, kurang memuaskan hati kondisinya. Tempat duduk bergoyang-goyang, dan banyak part yang macam nak tercabut. Basikal yang besar untuk orang tua pula, tak ada.



Haa.. ini National Mosque. Ada pameran kat dalam, dan aku masuk untuk melihat-lihat. Ada dewan teater juga. Ini bangunan yang 'kitaorang' buat dulu.



Nampak macam asap masuk ke puncak bangunan itu, kan.


Banyak lagi gambar, aku tangkap dengan telefon jer sebab terlupa nak charge bateri kamera malam itu. Aku malas nak upload banyak-banyak. Kalau dalam Terengganu, jangan lupa ke sana yer. Berbaloi-baloi. :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...