Iklan

Sep 5, 2012

Hak Untuk Bahagia dan Gembira

Bismillahirrahmanirrahim...


Sekitar 3 tahun lepas, saya pernah terjumpa satu blog agak terkenal. Maaf, 'terkenal' pada saya kerana jumpa pengomen yang ramai hingga kekadang mencecah ratus dan jumlah hit yang berjuta-juta. Tetapi tidak 'terkenal' pada saya yang jarang berblog ini. Dunia blogging saya jarang melangkaui luar daripada senarai dalam google reader saya, atau yang disenaraikan dalam blog saya. Sebenarnya saya tahu banyak lagi blog yang menarik, tapi yer la masa tu kena la agak-agak la kan. Hehe...


Berbalik pada ayat pertama dalam perenggan di atas, blog tersebut seingat saya kepunyaan seorang perempuan yang muda sekitar 20-an barangkali dan didiagnosis menghidap kanser. Saya tidak ingat kanser apa, atau mungkin sudah sembuh selepas kimo, tetapi saya ingat dia sangat pandai menulis. Dan melukis juga. Kena sangat dengan jiwa saya yang sukakan lukisan dan penulisan.


Tetapi semakin acap saya mengunjungi blog itu, membaca lembaran demi lembaran, entri demi entri, penulisan yang saya rasa 'menyedihkan' itu seperti meresap ke dalam diri saya. Daripada rasa sedih, bersimpati, sayu ianya bertukar perlahan-lahan menjadi menyampah. Hari-hari saya baca, blog itu seperti menagih simpati saya secara bertalu-talu. Padahal si blogger tak ada niat pun hendak menagih simpati (saya rasa). Jadi akhirnya saya berhenti mengunjungi blog itu. Terlalu banyak cerita sedih yang mengundang simpati di situ.


Saya berharap, cerita-cerita saya di sini juga, tidak mengundang simpati atau rasa sedih sesiapa. Memang mungkin sesekali sesiapapun ada cerita sedih untuk dikongsikan, itu tidak apa. Tapi kalau hari-hari nak bersedih, baca blog ajer, sedih, ngadap komputer ajer, jebek (reaksi cam nak menangis - bahasa terengganu), dah sampai bila nak begitu?


Pagi tadi, ketika on the way ke pejabat, saya tukar channel radio ke hot.fm. Sebenarnya sudah hampir setahun radio Suria.fm menjadi radio rasmi yang setiap pagi menemani saya bersiap dan dalam kereta ke pejabat. Saya suka dengar celoteh Kechana, Nabil dan Halim yang bisa buat saya ketawa sorang-sorang pagi-pagi. Saya percaya bahawa hari yang ceria harus dimulakan dengan sesuatu yang menceriakan. Tapi sejak 'terdengar' (semasa bosan dengan suria.fm) suara 'fifi' bagi resepi biskut makmur dalam hot.fm bulan puasa yang lepas, sesekali saya 'jenguk' juga hot.fm, semata-mata nak gelakkan 'fifi'. Hahahaha... Opss, terlari topik la pulak.

Pagi tadi diaorang (hot.fm) bincang pasal suami atau lelaki gatal (galak atau miang) kalau tak silap saya. Kemudian ada seorang pemanggil tu, perempuan, cerita tentang suaminya yang gatal.


'Suami saya, saya tahu memang gatal. Pernah ada awek lagi. Tapi, lelaki mana yang tidak gatal? Kita kerja dari pagi sampai petang, malam sahaja ada masa dengan suami. Setakat mana sangat kita boleh melayan suami, apatah lagi nak kontrol atau perhati setiap kegatalan dia. Jadi, biarkan sahaja. Kita juga (isteri atau perempuan) layak untuk bahagia dan gembira. Buat apa nak pening-pening kepala fikir suami yang gatal'.


Lebih kurang begitulah cerita pemanggil itu. Kata dia lagi, dia pernah suruh suami dia kahwin lagi, dan berjumpa dengan awek suami dia dengan niat nak suruh awek tu kahwin dengan suami dia. Tapi awek tu tak nak. Katanya, ramai jer yang goda suami orang bukan niat nak kahwin pun. Jadi, tak perlu bimbang dan susah hati. Tapi katanya, dia sayang suami dia dan dia tak nak suami dia diheret ke neraka oleh perempuan-perempuan yang tak ada niat nak kahwin ni. Sebab tu dia tak kisah kalau suami dia kahwin lagi. Lagipun kalau dia (si suami) nak kahwin, halang camner pun, tetap dia akan kahwin juga. Siam kan dekat jer.


Saya bersetuju seratus peratus dengan pendapat pemanggil itu. Kita layak untuk bahagia dan gembira dengan cara kita. Fikir banyak-banyak tentang sesuatu yang kita tidak mampu, tidak terhalang atau bukan hak mutlak kita, hanya memeningkan kepala dan menambah sakit hati. Seseorang yang dekat dengan saya juga, pun saya rasa mengambil pendekatan yang sama mengenai masalah rumahtangga, melalui status-status dia di facebook. Dia nampak gembira dan kembali ceria bersama anak-anaknya.


Yang penting, fikir secara positif. Berfikiran negatif hanya menyusahkan diri sendiri. Tidak ada sesuatu pun yang kekal menjadi hak kita, kerana semuanya kekal milik Yang Maha Pencipta.


"Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan" (Surah Ali Imran, ayat 109).





4 comments:

  1. juga dengar benda yg sama pagi tadi. akak tu sgt positif.

    "life need to be happy"

    and we ols deserve to be happy!

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) kan, sgt positif, hinggakan kita yang dengar ni pun cam terfikir, waaa.. sgt betul apa yg dia kata tu!

      Delete
  2. Salam,
    Yerp..saya setuju dengan apa yang Puan katakan...kita ada hak untuk berasa bahagia. I experienced it before..life is too short, so we better manage and celebrate it wisely and nicely...:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Panggil Su sahaja. :)

      Yes, life too short. Cepat sangat. Pejam celik pejam celik, anak i dah besar dan i kembali rindukan masa dia baby dulu. Hehe...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...