Iklan

Jun 25, 2009

Ucapan utk 3 orang yg special

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini aku hendak membuat ucapan penghargaan bertulis di sini, dan aku tidak kisah samada mereka2 ini membaca atau tidak tentang ini. Sungguh. Mereka ini punya kisah tersendiri dengan aku. Dan sempena hari jadi mereka serentak pada hari ini, aku ingin merakamkan kenangan aku bersama mereka, disini.

Haslina Sidek
Dia junior ketika aku matriks di Seratas, Taiping. Budak kelantan, comel dan ada lesung pipit yg sangat manis. Masa tu tahun 1994, dia form 5 dan aku matriks 1. Biarpun semua pelajar matrikulasi di tempatkan sebilik (dorm besar), kerana bilangan pelajar yg terlalu ramai, ada juga yg tercampak ke bilik2 junior. So, di antara yg bertuah itu adalah aku. Aku katakan bertuah kerana dengan itu, kami kenal dan jadi rapat dengan junior.

Dan aku agak rapat dengan Haslina yg manja. Selalu kitaorg duduk bercerita bersama. Biasalah, pelajar form 5, mesti tengah pening dan stress dengan exam lg, masa depan lg, dan macam2 la. Aku la jadi pendengar setia, dan pakar psikologi tidak bertauliah. Dia adalah antara junior yg paling rapat dengan aku, selain 2,3 orang lg kawan2 dia. Kami terputus hubungan ketika aku menyambung pengajian ke USM. Mungkin dia pernah menghantar surat, dan aku tidak membalas. Aku sendiri sudah lupa. Tetapi. Sungguh. Aku tidak pernah lupa kepadanya.

Selamat hari jadi adik. Maaf kiranya ksu pernah melukakan hati adik. Ksu tak pernah berniat begitu. Mungkin suatu ketika masa dan keadaan menghalang ksu utk berhubung, tetapi ksu tk pernah lupa seseorang yg pernah menyerikan hidup ksu. Semoga Ina sentiasa bahagia disamping insan2 tersayang.

Ain Camelia
Ain juga adik. Ada waktunya jd kawan. Adakalanya lawan. Huh.. kita pernah berlawan ker? :D. Tidak. Aku tidak ramai kawan lain selain yg muncul hari2 dalam hidup aku. Dan Ain salah seorang yg terpaksa rela mengadap muka ini pd hari2 kerja, mendengar keluh kesah ini bila aku tensen, memberikan idea2 yg kadangkala boleh pakai masa aku tengah marah, dan macam2 lagi.

Kalau bab inai tangan kaki, Ain memang terror, memang kreatif. Halus jer ukiran yg dia buat. Mujur Mydin mall dekat ek, boleh jer turun sekejap beli inai dan lukis inai bila dah pening dengan kerja yg berlambak. Haa..satu lg yg aku kagum tentang Ain selain kekreatifan dia, suara dia yg lemak merdu nyanyi karaoke. Semua lagu dia boleh nyanyi la. Rock ker, dangdut ker, balada lagi la.

Ain atau Nurmalasuhaini (eh eh, ada nur ker? ksu lupa la Ain!), hidup ini tidak semudah yg kita hadapi hari ini. Esok yg belum pasti, bergantung kepada bagaimana kita melalui hidup kita hari ini. Kisah semalam, jadikan sempadan dan pengalaman berharga utk mencorak hari esok. Ksu sayang Ain. Dan ksu sayangkan masa depan Ain. Doa ksu sempena hari jadi Ain yg ke berapa ntah ni, semoga hari-hari mendatang mencorakkan sesuatu yang indah untuk seorang Ain Camelia.

Somebody.
Dia seorang yg pernah singgah di hati. Dia seorang yg pernah mencuri rasa. Dia seorang yg pernah menjadi istimewa. Seketika hidup ini bahagia dibuai rasa itu. Hakikat yg satu, sukarnya melupakan segala. Ada waktu2nya, rindu berbisik. Tika2nya, kenangan menyapa. Tetapi, aku redha dengan segalanya. Jodoh itu bukan milik kami barangkali. Ya, Tuhan lebih tahu.

Ya. Dia istimewa dengan caranya yg tersendiri. Dan dia satu2nya seorang lelaki (atau kekasih, dulu) yg paling memanjakan aku. Layan jer aku hendak makan dimana, ataupun apa sahaja. Biarpun aku sendiri bukan jenis yg meminta2, ada juga beberapa pemberiannya yg aku masih simpan dan guna, dan semestinya aku sayang. Aku sendiri tidak pernah (kot) memberikan dia ape2. Ya. Kerana situasi sgt tidak membenarkan. kerana sebenarnya aku sendiri seorg yg sgt suka memberi hadiah. Aku suka melihat kegembiraan atau keterharuan org yg menerima pemberian. Sungguh. Sangat suka.

Kepada si dia, 'Allah selamatkan kamu, Allah selamatkan kamu, Allah selamatkan SHZ, Allah selamatkan kamu'. Semoga kehidupan awak di hari ini membawa kebahagiaan utk hari2 yg mendatang, dimurahkan rezeki yg penuh keberkatan dan dipanjangkan umur yg dipenuhi dengan keindahan.

Amin. Ya Rabbal Alamin.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...