Iklan

Sep 11, 2010

2 Syawal 1431H

Assalamualaikumm...

Hari kedua berhari raya aidilfitri. Semalam telah menjelajah hampir kesemua rumah sanak saudara yg terdekat, di kampung sebelah dan dikampung ini juga. Telah kenyang perut sesungguh hati lepas minum air rumah tu, naik tangga rumah ni dan makan biskut raya lagi. Yer la, dah rumah sepupu sepapat mak dan pak saudara semuanya sebelah menyebelah jer. Paling jauh pun, jalan sikit lintas jalan raya yg berderet kereta jem dari simpang utama kampung. Walaupun kekenyangan, aku suka menjenguk keindahan biskut raya dan merasa kesedapannya. Kalau yg nampak menarik dan sedap, masuk ke perutlah barang sebiji.

Jadinya hari ini, hanya duduk dirumah melayan tetamu. Paginya, tetamu bertali arus la jugak. Hingga ke tengahari. Dah ke petang sikit, rumah dah jadi sunyi sepi. Baring depan tv layan Mohabbatein la plak. Dan ianya sungguh-sungguh mengingatkan aku pada raya tahun 2000.

Tahun itu aku bekerja di Baharuddin Ali & Low, Taman Maluri. Berkawan rapat dengan beberapa orang budak melayu disitu. Antaranya seorang yang dianggap adik angkat, Nurkamarulnisah. Dia tinggal di Kuala Lumpur itulah. Aku masih dapat bayangkan jalan-jalan menuju ke rumahnya itu sebab memang acap kali juga aku kerumahnya hinggakan keluarganya juga sudah kenal rapat dengan aku. Tapi setahu aku, sekarang keluarganya dah kembali ke negeri asal mereka, Negeri Sembilan. Daerah Seremban barangkali. Dia buat rumah terbuka tahun tu, selepas aku menghabiskan cuti raya di kampung. Bukankah orang di KL benar-benar menghabiskan tempoh sebulan untuk berhari raya? Tahun itu juga cerita Mohabbatein sedang panas lagi. Sambil tetamu menjamu selera, video clip dari cerita itu di tayangkan di tv. Memang bertambah-tambah meriahlah jadinya. Hmmm..

Sekarang aku dah lost contact pun dengan Nur. Berita terakhir aku dengar dari seorang kawan lama yg merupakan abang angkat dia, dia dah kahwin. Aku doakan dia berbahagia dimana sahaja dia berada.

Bosan sebenarnya hari ini. Bosan sungguh. Hendak berjalan-jalan, jalan raya di kampung-kampungpun sesaknya mengalahkan KL.

Nampaknya beginilah raya aku tiap-tiap tahun pun. Sangat membosankan sekali. :(

1 comment:

  1. selamat hari raya aidilfitri ..maaf zahir dan batin...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...