Iklan

Sep 5, 2010

4 Hari sebelum Syawal 1431

Assalamualaikumm...

Ramadhan cuma tinggal 4 hari sahaja lagi. Cuti sekolah di sini sudah bermula sejak jumaat yg lalu. Dan seminggu yg lepas, kami sudah membeli belah segala kelengkapan memasak untuk Syawal nanti sebab kononnya tidak mahu bersesak membeli belah di saat-saat akhir. Tapi kemudiaanya baru perasan benda penting yg patut di beli sudah terlupa diletakkan dalam senarai! Beras nasi dagang dan rempah untuk gulai nasi dagang! Entah macamana boleh terlupa sedangkan kami sudah elok-elok ke pasar payang minggu lepas dan mendapat parking yg sangat elok (betul-betul belakang pasar).

Satu lagi perkara penting yg hampir aku terlupa, baju raya Aisya. Masyaallah, bagaimana boleh terlupa. Sebenarnya bukan betul-betul terlupa. Aku sebenarnya merancang untuk membeli 'nanti-nanti' di mana-mana pasaraya di sini sahaja, sambil sentiasa mengingatkan diri sendiri bahawa tahun ini aku tidak mahu berbelanja sakan, dan minggu terakhir adalah waktu larangan untuk masuk bandar kerana tidak mahu sesak dengan jem. Dua perkara yg sangat bertentangan! 'Nanti-nanti' itu mujur diingatkan oleh mak bahawa minggu terakhir adalah minggu ini!!! Jadinya, semalam awal-awal pagi aku ditemani mak dan Aisya mencari baju raya untuk Aisya.

Alhamdulillah, dalam menyesal kerana tidak membeli baju raya untuk dia siap-siap di Kuala Lumpur seperti tahun-tahun sebelum ini, aku tetap berpuas hati dengan hasil beli-belah baju raya dia kali ini. Cumanya, untuk masa akan datang, aku akan pastikan aku tidak mengulang kesilapan ini. Baju-baju disini mahalnya yang amat untuk yang sedikit berjenama.

Untuk 4 hari lagi, aku berharap selera makan aku akan kembali pulih. Sungguh, bulan puasa tahun ini sangat teruk bagi aku. Selera makan jatuh merudum. Aku hilang 4kg!! Sebungkus nasi dagang berharga RM2.50, separuh pun susah untuk aku habiskan. Sebekas polisterin nasi ayam, hanya sesuku bahagian sahaja yg termampu masuk. Sungguh sadis sekali. Pernah aku langsung tidak menjamah nasi langsung selepas berbuka dengan laksa. Bersahur pun hanya dengan air. Lepas raya ini, aku nak cari vitamin. Mesti!

Oh ya, mulai semalam rasanya dah ramai yg mula balik kampung. Seronok kan, perasaan balik kampung untuk beraya. Aku pernah merasakannya dulu. Untuk hampir sepuluh tahun. Sekarang, aku setiap hari balik kampung. :D

Selamat balik kampung semua. Hati-hati di memandu.

1 comment:

  1. kena pulak balik2 kg rindu nak jumap org yang tersayang kan............. hahahahahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...