Iklan

Nov 9, 2010

Anda ulat buku? Jom kita check!

Assalamualaikumm...

Seingat aku, sejak kecil aku memang suka membaca. Antara pendorong utama adalah buku-buku cerita kepunyaan kakak yg sangat banyak. Yg keduanya sebab kat sekolah dulu, kita kena rekod seberapa banyak buku cerita yg kita baca, dan pada akhir tahun siapa yg membaca buku paling banyak akan mendapat hadiah. Aku memang dapat hadiah, tapi aku masih ingat betapa frustnya aku bila kawan aku yg muda setahun lagi banyak buku yg dia baca.

Ok, hari ini aku nak check samada aku ni boleh digelar ulat buku ke tak. Aku ada subscribed satu blog tu. Rujuk sini. Dan tadi, selepas beberapa hari tak check google reader, akak tu ada menyenaraikan ciri-ciri ulat buku. Jom kita check satu-satu!

1. Suka membaca dan membeli buku ~ betul sangat, cuma buku2 yg menarik sangat terhad di sini. Kena beli secara online sekiranya hendakkan buku2 yg terkini atau buku2 lama.

2. Mempunyai koleksi buku-buku peribadi ~ yer, dan aku masih berkira2 nak mencari buku2 yg dah lama aku nak. Antaranya novel2 Arenawati yg pernah aku baca masa study di USM.

3. Setiap kali ada wang atau gajian, akan terus menuju ke kedai buku terlebih dahulu ~ disebabkan buku menarik terhad disini, aku lebih tertarik pd majalah. :D Dan sungguhlah, aku tidak dapat menahan kaki utk ke kedai mencari majalah setiap akhir bulan (biasanya majalah keluaran terbaru akan keluar setiap minggu terakhir setiap bulan).

4. Kerap membeli buku walaupun buku lama yang baru dibeli belum habis dibaca ~ err.. biasa ni. :P

5. Teruja jika ada potongan harga yang ditawarkan di kedai-kedai buku ~ sangat true!

6. Membuat persiapan awal untuk menghadiri pesta-pesta buku yang akan berlangsung ~ hmm..camner diaorg tahu ek? hehe... Antara persiapannya adalah menyediakan wang yang mengcukupi. Hahaha...

7. Sangat sayang pada buku dan lokek jika ada orang yang ingin meminjamnya ~ of course la kan, harta tu! Hehe... Aku sangat sayang buku cerita aku!

Memandangkan senarai yg hendak diperiksa terlalu banyak (ada 40 ciri), maka saya pilih yg benar sahaja. :D

8. Disetiap sudut rumah akan kelihatan buku-buku ~ betul, buku2 sekolah dulu2 pun masih disimpan sebab sayang nak buat. Ilmu semua tu! Jangan tak percaya, buku sains sekolah menengah kepunyaan abang yg sulung (sekrg umur dia dah 41) pun masih ada!

9. Sering lewatkan masa tidur dan rela bersengkang mata untuk menghabiskan bacaan ~ aku ni kan, kalau dh baca satu2 buku, dan sangat tertarik dengan jalan cerita, memang sanggup sampai ke pagi la. Pernah sampai kul 3 - 4 pagi baru tidur sebab baca buku cerita.

10. Membaca buku yang sama berulang-ulang ~ hehe.. kekadang sampai dah boleh hafal ayat-ayat yg menarik. Buku2 cerita Enid Blyton tu pun aku hafal tau, sebab dari kecil sampai ke besar ni selalu ulang baca.

Sambung lagi lainkali.. tak larat dah. Nak tidur dah. Selamat malam Terengganu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...