Iklan

Nov 9, 2010

Johor, apa ada padamu. (I)

Salam..

Johor ada Badai Semalam. Tetiba. Tapi aku memang tidak pernah lupa novel karangan Khadijah Hashim itu, yg mula2 aku baca sekitar umur aku di bawah 12 tahun. Itulah pertama kali aku kenal Johor dan pantai aper ntah dalam novel itu. Novel kepunyaan kakak itu dah hilang, dah lama. Tak tahu siapa yg pinjam dan tak pulangkan. Mesti sepupu2 aku ni.. (hey.. tak baik tuduh!).. opss!! Sorry! Hehe...

Johor memanggil dan merayu-rayu. Dan akhirnya aku layu, selepas dijanjikan akan ditampung kos minyak petrol yg baru sahaja naik beberapa hari lepas. Hehe.. Memang pada mulanya tiada langsung semangat nak berjalan. Lagi pula, niat nak pergi memang tak adakan. Tapi, bila dah buat keputusan, hari Jumaat tu jadi bersemangat pula. Bersemangat hendak memandu jauh sebab itu memang kesukaan aku.

Petang Jumaat, sempat membawa tokwan ke Pasaraya Seri Intan. Kononnya tokwan nak membeli 'bakul' baju. Disebutnya bakul, memanglah yg terbayang adalah bakul baju kotor. Tapi bila tokwan bagitau nak simpan baju-baju yg dah dilipat, yg terbayang pula adalah kotak plastik besar yg biasa aku gunakan untuk menyimpan towel, blanket dan cadar tebal. Tokwan sendiri tidak tahu yg mana satu dia nak. Jadi bila dah dibeli dan dibawa pulang, rupa-rupanya yg tokwan nak sebenarnya adalah laci-laci bertingkat yg plastik tu! Sepupu aku punya pasallah ni, beli barang baru sikit pun nak dicanangnya pada tokwan. Sebut pun dah tak betul.

Jadi, malamnya barulah aku berkesempatan untuk membuat kek, yg kononnya untuk dijadikan bekal ke Johor. Kek coklat itu, aku letakkan serbuk badam dan baunya semerbak ke seluruh rumah malam itu. Sementara menunggu kek coklat masak, aku berkemas dua beg, satu untuk aku dan satu lagi untuk Aisya. Seperti biasa, aku lebih suka mengurangkan seberapa banyak pakaian yg boleh sekiranya ke mana-mana. Dan sekiranya aku sudah merancang untuk shopping, maka lagi sedikit pakaian yg akan aku bawa. Tapi untuk kali ini, aku sedikitpun tidak merancang untuk shopping. Jadi, baju mesti cukup untuk 2 hari di dalam kereta, 1 hari di sana dan 2 malam.

Oven lama butterfly yg banyak berjasa, tapi tuannya sedang berkira2 hendak menukarkannya dengan oven baru yg lebih canggih walaupun kekadang buat biskut masih tidak canggih2. Hahaha....

Yang penting, telefon, travel charger, kamera dengan bateri yg penuh (biasanya tahan seminggu), GPS (perlu sebab dah lupa jalan ke Johor) dan semestinya duit dan lesen memandu, mesti ada. :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...