Iklan

Nov 9, 2010

Ulat buku akan dijumpai bila kita belek-belek buku lama

Ciri-ciri ulat buku:

11. Lupa makan, jika sedang kusyuk membaca. - memang sungguh tidak patut, tapi begitulah kejadian alam. :D

12. Bersedia mengeluarkan wang untuk menyediakan rak-rak untuk penyimpanan buku - aku bercita-cita hendak mempunyai perpustakaan sendiri. :D

13. Tidur dengan buku - err.. biasa, lebih2 lagi masa bergelar student. Dekat bawah bantal dan hujung kepala penuh dengan buku.

14. Apabila bersama buku, hati menjadi tenang dan kesedihan menjadi sifar - betul la, tetapi kekadang jadi bertambah sedih sebab baca buku cerita yg sedih2. Meleleh2 air mata ni. :((

15. Sakit hati jika melihat orang lain tidak menghargai buku - hmm.. Aisya pun masih belum pandai menghargai buku dan kena selalu ditegur. Adalah pantang aku letak buku kt hujung kaki.

16. Membaca buku dengan ruh hingga mempengaruhi emosi - yg ni sebenarnya bahaya, tetapi memang benar terjadi. Kekadang emosi jadi terganggu sebab apa yg dibaca seakan menyerap masuk ke dalam diri.

17. Sangat prihatin dengan kesalahan ejaan, tulisan, muka surat dan cetakan pada sesebuah buku - aku sangat tidak suka bila aku rasa cerita tidak di edit secara bersungguh2, sekejap2 'aku', sekejap2 'nama'.. ishh, sayang sungguh sedangkan jalan cerita menarik!

Ok, banyak lagi sebenarnya ciri2 yg diulang2, dengan maksud yg sama. Dan daripada analisa ke atas diri sendiri, memang sah aku ulat buku yg berbentuk manusia dan bukan ulat, dan makan nasi tidak makan kertas atau daun. Sekian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...