Iklan

Dec 31, 2010

Cinta itu

Malam sunyi sepi, dengan bunyi-bunyian rintih hujan renyai di luar, disulami suara sang cengkerik saling bersahutan, rintik hujan berbunyi kuat menitik atas daun barangkali, dan tiada apa lagi. Bulan yang hampir penuh tidak menonjolkan sinarnya malam ini, disini, tidak seperti malam semalam yang dengan gahnya menyimbahkan cahayanya ke wajah aku ketika aku tidur. Sesuatu yg sangat aku gemari, seperti dulu-dulu. Tidur di bawah cahaya bulan. Dan pastinya lebih mempesonakan sekiranya aku dapat merenung terus ke langit malam, pada bintang yg berkedipan, pada bulan yg gah, pada alam yang misteri.

Itu cinta pada alam. Itu cinta yang tidak mengharapkan pembalasan.

Dan begitu juga dengan cinta dari hati ini.

Yang dinamakan cinta itu, hanya kebahagiaan perasaan apabila melihat yang dicintai berbahagia. Mungkin pelik kedengarannya, tapi cinta itu pada aku, benarlah, tidak semestinya bersatu. Ianya tidak akan mati, mekar statik dalam kenangan terindah. Macam dibekukan dalam bentuk lilin dan disimpan di kawasan berhawa dingin dua puluh empat jam, tujuh hari seminggu, tiga ratus enam puluh lima hari setahun. Tidak semestinya didakap selalu, tetapi sesekali menjengah, hati menari lagu paling indah.

Bila melihat dia tersenyum, ketawa, dan gembira, dan kita rasa bahagia kerana itu, maka itu cinta. Juga bila dia gelisah, resah, gulana, ketawa kita sirna, merudum kerana itu, maka itu cinta.

Kerana itu, biarlah aku begini. Hidup dalam kenangan cinta daripada mengejar cinta tetapi asyik kecewa dan sakitnya sungguh-sungguh.

Aku tidak benci, pada yg pernah menfitnah.
Aku tidak benci, pada yg pernah meludah.
Aku tidak benci, pada yg iri.
Tapi aku benci,
pada kecewa.
Sangat.
Sungguh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...