Iklan

Sep 14, 2008

14 Hari sudah...

Hari ini hari ke-14 kita sebagaimana umat islam berpuasa di bulan ramadhan. Kat kampung aku, sejak awal puasa lagi sudah kedengaran dum dam dum dam bunyi mercun. Sekarang, bertambah hebat lagilah bunyi-bunyi itu bila sahaja malam menjelma. Maklum sahajalah, puasa cuma tinggal lagi 2 minggu. Semua budak-budak sudah terasa keseronokan untuk menyambut hari raya. Surau-surau dan masjid-masjid juga hampir setiap hari mula mengambil membuat jamuan berbuka puasa (orang kampung aku panggil 'nnamat'). Semalam, surau paling hampir dengan rumah mengambil giliran. Aper lagi, bertungkus lumus la aku dan mak memasak lauk untuk dihantar ke surau pada waktu berbuka nanti. Dan seperti biasa, lauk yang ayah aku suruh masak, gulai ayam. Sebab kononnya, kalau buat lauk lain, takut orang tak makan. Dan aku, dengan rasa kurang bersetuju, masak jugaklah lauk gulai ayam tu. Dan juga, untuk memuaskan hati sendiri, aku selitkan satu lauk special, udang goreng daun kari.. hehe. Sedap la pulak Aisya meratah udang tu malam tadi. Agaknya sebab manis kicap yang membuatkan dia berselera. Dia merengek juga mengajak aku melayan dia bermain bunga api. Tapi, kerana selepas berbuka puasa aku perlu mandi (sekiranya aku belum mandi selepas balik kerja), dan bersembahyang maghrib, membaca quran, mengajar dia iqra' dan seterusnya solat isyak. Masa untuk bermain bunga api berlalu begitu sahaja. Mungkin belum masanya, tengoklah bila dah hampir dengan tarikh 1 syawal nanti.

Aduhhh.. apasal ek, ramadan dan syawal yang bakal menjelang tiba tahun ini terasa hambar dan sangat tidak best!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...