Iklan

Sep 27, 2008

3 Hari lagi.

Tiga hari lagi, syawal akan menjelang tiba. Pagi tadi, aku tengok bulan sabit pun semakin mengecil. Tapi masih jelas setinggi dua galah daripada matahari yang baru menjengukkan diri. Dah lama sangat aku tidak melihat matahari pagi naik. Pagi tadi aku sempat menyaksikan keindahan itu. Terima kasih kepada Aisya yang bangun sahur bersama aku, dan seperti biasa kalau dia bangun sahur, matanya sudah segar bugar menandakan dia tidak mahu tidur lagi. Jadi, aku pula yang terpaksa menemani dia menonton siaran Astro di awal-awal pagi itu selepas makan sahur dan solat subuh. Sudahnya aku sendiri tidak dapat tidur lagi, menonton bersama-sama dia, menyelak langsir dan membuka tingkap apabila cahaya matahari mula menyimbah bumi.

Hari ini, adik aku yang tinggal di Kuala Lumpur akan balik. Entah jam berapa akan sampai. Yer la.. musim-musim nak raya ni, jalan pulang ke kampung memang sibuk. Yang sepatutnya mengambil masa cuma 5 jam, pastinya bertambah sejam atau dua. Bandar Kuala Terengganu sejak minggu lepas sudah sesak. Lebih-lebih lagi, pada waktu pulang kerja. Aku, awal-awal lagi sudah membeli segala keperluan untuk memasak di pagi raya. Kalau ikut perancangan aku, mulai hari ini sehingga raya, aku takkan keluar ke bandar lagi. Rasa tak sanggup untuk menempuh kesesakan di bandar yang tidak besar mana ni.

Nampaknya raya tahun ini tidak semeriah tahun lepas. Kebanyakkan kawan-kawan aku juga nampak tidak beriya-iya untuk beraya. Tapi, mungkinkah nasib kita ini berjangkit yer, ataupun perasaan kita mempengaruhi sesama kita.. Ntah la.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...