Iklan

Sep 3, 2008

Mimpi

Subuh pagi tadi, aku bermimpi sesuatu yang agak aneh. Ketika aku dalam perjalanan ke tempat kerja sekali, aku masih terbayangkan mimpi aku itu. Sangat jelas, dan satu persatu masih di ingatan.

Di dalam mimpi itu, aku melihat melalui tingkap dibilik aku, buah epal yang bertaburan di tanah. Buah-buah epal itu sangat merah, berkilat dan besar. Aku sempat melihat di atas pokok kelapa, sebiji buah epal menggantikan buah kelapa. Dan buah itu jatuh kemudiannya. Ketika itu, aku terfikir kenapa perkara itu berlaku. Pokok kelapa berbuahkan epal? Mungkin ada sesuatu disebalik kejadian ini. Selepas aku berbincang dengan mak dan ayah, kami berpakat untuk mengagih-agihkan buah-buah epal itu kepada jiran-jiran. Aku terus pergi mengambil plastik untuk mengutip buah-buah itu. Dalam perjalanan untuk mengambil buah-buah epal yang banyak itulah aku terserempak dengan seorang kawan. Dia adalah seorang kawan perempuan yang merupakan kawan sepermainan sejak kecil lagi. Dia agak warak orangnya. Jadi aku mengambil kesempatan itu untuk bertanya maksud disebalik kejadian epal yang bertaburan merah itu. Ketika itu dia bertanya, 'Mana buah epal itu?'. Itu! Aku menunjuk ke arah buah epal yang melambak tadi, tapi aku terkejut. Buah-buah itu tidak ada lagi disitu, walaupun sebiji! Ketika aku berpaling untuk kembali ke rumah, aku sempat mendengar kawan aku itu berkata, 'Su, su kena kahwin su'.

Aku terjaga dari tidur selepas itu. Tidur kembali, dan bermimpi yang lain pula. Pagi ini, aku terfikir-fikir maksud disebalik mimpi itu. Mimpi yang sekadar mainan tidur atau ingin memberitahu sesuatu. Adakah aku sebenarnya hidup dalam angan-angan selama ini? Khayalan yang aku cipta sendiri? Harapan yang tidak aku sedari? Dan... aku perlu sedar dari hidup itu???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...