Iklan

Sep 18, 2008

Sanggupkah..?

Dua hari lepas, aku telah dijemput untuk berbuka puasa di rumah seseorang. Saudara terdekat, yang tinggalnya hanya 10 minit dari rumah dengan memandu kereta kancil dalam kelajuan 60km/h. Dan pengalaman yang hendak aku kongsi kali ini adalah sesuatu yang sangat memberi peringatan kepada diri sendiri, dan orang lain yang terasa ada perkaitan dengan cerita ini.

Ianya adalah suatu pemandangan yang baru. Seorang wanita yang menjadi isteri ketiga kepada seorang lelaki yang pada pengamatan aku lebih mementingkan perasaan diri sendiri daripada perasaan seorang isteri. Dan yang lebih dahsyat, dua isterinya diletakkan dirumah yang bersebelahan. Maka sianak yang ramai itu kelihatannya bebas ke sana ke mari, masuk rumah itu dan rumah ini. Dan kelihatannya saudara terdekat aku itu langsung tidak lagi mempunyai 'privacy' di rumah sendiri, yang dibeli dengan hasil titik peluh sendiri. Sudahlah dia sudah mempunyai 2 orang anak yang masih kecil, seorang baru pandai bercakap dan seorang lagi baru hendak belajar bertatih. Ditambah pula dengan anak jiran sebelah yang juga masih kecik-kecik dan yang besar-besar juga. Si ayah pula nampaknya jenis yang tidak menghiraukan langsung kehadiran anak-anak-anak yang ramai itu, seolah-olah anak-anak-anak itu bukannya anak dia. Cara layanan kepada anak-anak itu, aku lihat lebih kepada seorang lelaki yang hendak memikat seorang wanita dengan memperlihatkan perangai kononnya sukakan budak-budak. Malah aku tengok diaorang suami isteri juga tidak mempunyai kemesraan seperti pasangan yang berumahtangga, tetapi lebih kepada kawan biasa.

Yang paling menyedihkan, ketika azan maghrib dilaungkan menandakan masuknya waktu berbuka puasa, dia tidak dapat menikmati hidangan yang disediakan kerana kehadiran anak-anak yang ramai itu. Dia terpaksa melayan anak-anak itu makan dengan keinginan yang pelbagai. Kejap nak air, kejap nak kuah lagi, kejap-kejap karang tumpah pulak. Aduhhh.. aku yang tengok ni, bukan sahaja terasa ingin menitiskan air mata, geram pun ada. Cepat-cepat aku makan, melayan budak-budak kecik itu, mengemas mangkuk dan cawan, basuh dan mengelap yang tumpah, kemudian mengambil alih memegang anak yang paling kecil.

Ketika dalam perjalanan pulang, apa yang berlaku itu terus bermain-main difikiran aku. Apa yang jelas pada pandangan aku, bermadu tidak sebahagia dan semudah yang pernah aku dengar. Banyak pengorbanan yang perlu dilakukan melibatkan hati dan perasaan sendiri, keinginan dan banyak lagi. Sekiranya tidak sanggup, mungkin ianya tidak akan bertahan lama. Sanggupkah mengorbankan 'privacy'? Sanggupkan mengorbankan perasaan? Sanggupkah mengorbankan impian dan cita-cita? Itu pendapat aku, daripada apa yang aku perhatikan. Tidak tahu pula apa pendapat orang lain. Aku sedar, ada yang boleh melaluinya. Ada yang sanggup demi mendapatkan suami dan cinta barangkali. Tapi, bahagiakah kita dengan sebenar-benar bahagia yang kita inginkan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...