Iklan

Oct 28, 2010

Jawapan soalan-soalan itu

Ini bukan jawapan periksa atau apa. Aisya sedang dalam hari-hari menghadapi peperiksaan akhir tahun, dan aku rasa ini masanya untuk memberi jawapan pada soalan-soalan itu, dulu. Ya la kan, orang tengah jawab soalan periksa, aku pun nak jawab gak soalan bukan periksa. Hehe...

Inipun main rembat jer. Err.. percaya tak, ayat pertama yg keluar dari mulut seseorang apabila dia menjawab satu-satu soalan yg sukar dijawab, adalah lebih benar daripada apabila dia memperbaiki ayatnya itu. Aku rasa la, sebab aku biasanya begitu. Dan sekiranya mahukan jawapan tulus ikhlas dari hati, jangan ditanya lebih dari sekali sebab jawapan yg pertama adalah dari hati, sedangkan yg kedua dari akal yg berfikir acap kali. Hehe.. Begitulah, yg aku percaya, sebab aku, begitulah.

Apa yang aku nak dalam hidup?

Err.. rasanya tak boleh diungkaikan disini. Sebab di sini ada yg kenal aku dan boleh menggunakan kenyataan aku untuk menikam aku semula nanti. Hahaha...

Apa yg aku cari sebenarnya?

Masa kecil-kecil dulu, aku seorang yang lasak. Mengikut abang dan adik lelaki dan kawan-kawan diaorg bermain segala jenis permainan lelaki seperti memanjat pokok, main bedil, mengutip buah getah, melastik burung, memanjat bukit, dan macam-macam lagi. Bila dah besar dan dewasa ni, memang jarang berpeluang dah untuk buat semua tu. Tapi ketenangan dan rasa itu, ketika berada di tengah-tengah belantara atau di puncak bukit, sangat menyenangkan hinggakan aku sekarang rindu untuk merasa kembali ketenangan itu.

Aku takut lautan, sebab aku selalu merasakan di dalam lautan yg luas itu ada binatang yg besarnya sebesar pulau dan berpura-pura menjadi pulau supaya dapat menelan manusia-manusia yg singgah di situ dengan sekali nganga sahaja.

Aku tiada jawapan pun sebenarnya.

Ikhlas,
Dari jari yg menari tanpa henti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...