Iklan

Oct 16, 2010

Siapa pendampingmu bila kamu bersendirian?

Menurut orang tua-tua, tidak elok tinggal bersendirian. Mungkin semua sudah sedia maklum tentang ini, tetapi kekadang kita terlalu leka dengan kehidupan sediada sehinggakan kita leka, lupa tentang pesanan orang tua-tua.

Melalui seorang kawan, dia bercerita tentang pesanan seorang makcik yang berjualan di sebuah pasar di Batu Enam. Makcik itu berpesan, tidak elok tinggal bersendirian. Bukan sahaja di rumah, di pejabat, juga maksudnya tidak berumahtangga. Kerana apabila hidup bersendirian, yang sangat rajin mendampingi kita apabila kita kesunyian adalah syaitan dan jin. Apabila sudah selalu dia bersama kita, dia semakin sukar untuk berenggang. Dan yang paling teruk, apabila dia sudah masuk ke dalam darah daging kita, menjadi sebahagian dari kita. Nauzubillah....

Ada betulnya cakap makcik tu bila kita renung-renungkan. Sebab itu Nabi sangat menggalakkan umatnya mendirikan rumahtangga. Supaya kita tidak hidup bersendirian.

Tetapi ada beberapa persoalan di sini, yang memerlukan jawapan bijak pandai.

'Tapi macamana bagi kita, perempuan ni yg umurnya semakin lanjut dan tiada siapa datang meminang, ataupun sekurang-kurangnya mengajak berkahwin?'.

'Dan apabila telah lama bersendirian, membina kerjaya, berdikari atas segala-galanya, dan setelah memcuba mencari jodoh tetapi asyik dikecewakan, kita sudah malas untuk mencari dan menganggap jodoh itu tiada dalam kamus hidup kita. Salahkah kita?'

'Jesteru apabila melihat kehidupan orang lain, gembira dan bahagia dengan anak, suami atau isteri, kita merasakan kehidupan ini sungguh tidak adil pada kita. Tuhan tidak sayang pada kita?'.

Kalau ada yg punya jawapan, jawablah. Terangkan. Kerana, ada waktu-waktunya, kita sudah terlalu jauh hanyut dalam kehidupan itu yang kita rasakan tiada penghujung, kecuali mati.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...