Iklan

Oct 3, 2010

Oktober datang lagi

Bismillahirrahmanirrahim...

10 sama dengan Oktober. Aku buat satu keputusan dan aku betul-betul bertekad. Sebabnya, ianya bukan aku yg begitu. Aku yg lahir pada bulan ini 34 tahun yg lalu....

Semua orang ada kesukaan tersendiri, dan bakat-bakat masing-masing. Aku juga. Yang membezakan kita, antara kemahuan dan kemampuan. Seorang anak kecil mungkin sedari kecil memperlihatkan minatnya pada muzik, tapi si ayah hanya mampu menghantarnya ke sekolah biasa yg hanya mengajar bermain recoder lagu 'do re mi...' dan bakatnya tidak berkembang. Sedang seorang anak kecil yg lain pula suka melukis dan si papa mungkin nampak kelebihannya dan menghantarnya ke sekolah melukis terkenal di London. Kononnya.. begitulah.

Nampak bukan, antara kemahuan dan kemampuan.

Tapi bila dah besar, dewasa, ada anak begini, bakat apa lagi yg boleh diasah? Hahaha....

Bukan begitu.. ceritanya begini..

Bila dah dewasa, mungkin si anak yg tidak mampu ketika kecil dulu untuk belajar muzik, belajar dan belajar.. sehingga masuk universiti. Di uni pula, ada persatuan muzik dan minat yg tidak pernah hilang sejak kecil itu kembali hidup. Dia boleh belajar bermain gitar misalnya, dengan guru muziknya dan kawan-kawan yg tidak lokek ilmu.

Ceritanya lebih menarik mungkin, apabila dia dah habis belajar dan bekerja, dia mampu untuk memiliki gitar sendiri. Jadi, dia beli gitar dan selalu memetik gitar itu ketika lapang sepulangnya dari kerja. Hatinya mungkin terhibur dan tenang dengan cara begitu.

Errr.. cerita di atas adalah rekaan semata-mata. Tiada kena mengena dengan yg hidup, apalagi yg dah mati. :D

Jadi, rasanya tidak salah untuk aku berbuat apa yg aku suka sekarang. Perhabis duit sendiri hasil titik peluh akibat panas boss kedekut pasang aircond secondhand kat opis selepas memandu kurang sepuluh minit dari opis satu lagi yg enaknya tiada kerja hingga nak bergerakpun dh jadi malas.

Tapi, bukankah lebih baik bersederhana dan beringat akan hari muka. Sesekali release tension dengan menghadiahkan diri sendiri dengan sesuatu, ok jer. Tak per. Tiada yg kisah sebab tiada yg peduli. ;D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...