Iklan

Dec 29, 2011

Penghujung Disember 2011

Bismillahirrahmanirrahim...



Alhamdulillah... tadi dah call Astro bagi menutupkan akaun Astro di rumah. Confirm tiada satu sen hutangpun dengan Astro, akaun akan ditamatkan tepat pada hari terakhir tahun ini. Elok sahaja minggu depan sekolah mulai dibuka, Aisya masuk darjah empat dan tiada lagi Astro Ceria untuk dia. Selesai satu hal. Oh, rupanya mudah sahaja nak potong Astro. Hanya melalui telefon, dan nanti dalam 90 hari selepas Astro tidak aktif lagi, jangan lupa hantar smart card ke cawangan Astro terdekat. Kalau tidak, kena penalti RM50.00. Haishh... ada jer kan.


Satu Januari, hari jadi Aisya ke 9. Hadiah harijadi belum difikirkan lagi. Jamuan harijadi, pun belum rancang apa-apa. Cuma terlintas nak buat cupcakes atau kek pelangi sahaja. Dah lama sungguh tak baking membaking ni. Semalam dalam duk sibuk siapkan tender report, sempat lagi menjenguk beberapa laman masak memasak. Itu yang dapat idea macam tu. Tapi hadiah, belum terlintas apa-apa di fikiran.


Harapan tahun baru, tiada. Sebab dah meletakkan harapan dan azam untuk awal tahun Hijrah 1433 yang lepas. Baru jer lagi pun. Ada beberapa perkara perlu diberi perubahan dan penekanan. Insyaallah. Cemburu melihat orang berubah menjadi lebih baik, aku juga hendak buat perubahan. Lagipun dunia dah dihujung hayat. Malam-malam kalau dengar angin kuat, campur hujan, ribut dan petir sabung menyabung, mesti aku duk terbayang tsunami, gempa bumi, dan kiamat. Astaghfirullahalazim...


2011, aku kenang yang baik-baik sahaja. Perkara-perkara kecil, tapi membuat hati terasa besar. Tak banyak, tetapi ada. Seperti memberi jalan kepada kereta yang hendak keluar dari simpang. Aku suka perasaannya bila mereka mengangkat tangan dan tersenyum. Terasa sangat dihargai walaupun perkara itu kecik sajer. Seperti melihat sambutan dan kemesraan tokmak dan tokki Aisya apabila membawa Aisya mengunjungi mereka, biarpun mereka sudah lama tidak menjenguk Aisya dan biarpun kami ke sana hanya 2, 3 kali sahaja setahun. Seperti melihat Aisya mengutip bekas air yang dibuang dijalanan oleh orang tidak bertanggungjawab ke dalam tong sampah. Tak banyak, tetapi ada.


2012, semoga aku lebih berlapang dada, berjiwa besar dan berhati mulia. :)

2 comments:

  1. assalam suraya

    Selamat tahun baru. Semoga dengan kehadiran 2012 membawa seribu keberkatan untuk kita semua.

    Happy belated birthday untuk anakanda aisya. semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Didoakan juga supaya menjadi anak yg solehah. amin

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam...

    Terima kasih. Aminn..

    Mendengarkan dan melihat bermacam-macam gejala sosial anak-anak muda sekrg, risaunya memikirkan anak sendiri yg sedg membesar.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...