Iklan

Jan 31, 2012

Penutup Januari 2012

Bismillahirrahmanirrahim....

Cepat sungguh masa berlalu. Sedar-sedar dah dipenghujung bulan pertama dua ribu dua belas. Esok dah masuk bulan ke dua. Tak sempat kononnya nak membanyakkan entri bulan ini. Hanya sembilan entri dan ada dua draf yang tak siap-siap. :P

Sebelum masuk February, aku nak buat entri ringkas tentang perjalanan bulan Januari aku. :D

1. Semalam telefon rumah tiba-tiba langsung tak ada line. Dah tukar kabel, tukar telefon dengan telefon lama, buat direct line, pun langsung tak ada bunyi. Internet (streamyx) ok jer, tak ada masalah. Akhirnya telefon tm, buat report kerosakan.


2. Sejak astro dipotong penghujung Disember lepas, dan Januari berjalan tanpa siaran astro di rumah, kami (semua ahli keluarga yang tinggal dirumah) sudah jarang lepak depan tv di atas. Biasanya tengok tv di dapur sahaja sambil makan malam. Kalau ada drama, sehingga habis drama jam 10, baru naik ke atas. Itu pun terus masuk bilik. Aisya buat kerja sekolah di mana sahaja mama berada. Di dapur atau di dalam bilik. Sesekali ayah menguasai lembek depan tv di atas sambil menonton Hindustan malam khamis di tv2 atau mega movie hari jumaat, ditemani emak seorang.


3. Bil elektrik bulan Januari tidak sampai RM40! Alhamdulillah. :D


4. Sesekali pada hari Jumaat, aku kembali melayan cd-cd lama cerita Hindi, dan juga cd Yoga, Aerobic dan Let’s Get Dance with Paula Abdul di tv di ruang tamu di depan. Ruang itu kembali bernyawa semenjak keputusan astro. Hehehe... Atau layan cerita-cerita baru di computer sahaja, sambil makan jajan dengan Aisya.


5. Laptop rosak (lagi!)... Dah kali yang berapa ntah. Kali ini berkemungkinan sebab motherboard rosak, kata cik. Sebab, skrin blackout terus walaupun lampu power menyala. :( Duit lagi!!


6. Baju Tunas Puteri, lengkap dengan seluar hitam dan tudung hitam, semua sekali habis hampir RM70 di hujung-hujung bulan. Walaupun seronok sebab tengok Aisya bersemangat, nampaknya bulan ini memang banyak sungguh habis untuk persekolahan dia (berbanding masa dia di Tahap 1).


7. Dalam duit banyak habis untuk bulan pertama persekolahan Aisya, sempat lagi mencelah bawa Aisya gi KL masa CNY baru-baru ini, jalan-jalan ke I-City Shah Alam, Butterfly Park dan Planetarium Negara. Sungguh ni, kalau jalan-jalan KL (guna kereta adik of course) dan tidak shopping sakan, tidak banyak sangat ongkos yang dikeluarkan. Petrol campur tol untuk pergi dan balik KL - K.TRG, lebih kurang RM200.00 sekiranya menggunakan Persona. Ya, aku lebih yakin dengan keupayaan sendiri memandu berbanding menggunakan pemandu (bas) sejak banyak sangat kes kemalangan melibatkan bas ekspress.


8. Aku dalam proses meninggikan kesabaran untuk beberapa perkara yang selalunya membuatkan aku naik hot, seperti Aisya berat mulut menyahut apabila dipanggil dan kelakuan sesetengah pemandu kereta atau penunggang motosikal dijalan raya yang kekadang mengundang amarah yang bukan sedikit.


9. Sempat mengunjungi SPA Herbaline membuat facial pada harga promosi iaitu RM38.00, setelah bertahun tidak melakukan facial! Sebenarnya dah lama usha, tempat itu dekat sahaja dengan pejabat, tapi tak pergi-pergi juga. Inipun gara-gara mek yang bercerita betapa bagusnya perkhidmatan yang diberikan (dia ke sana atas ajakan kawan-kawannya), maka aku bergegas mengambil peluang itu.


10. Dah agak lama aku rasa kain yang aku pakai ketat di pinggang. Aku duk fikirkan kain itu sudah lama, mengecut barangkali (langsung tidak memikirkan kemungkinan pinggang aku yang semakin naik ukur lilitnya), sebab aku jenis yang sangat susah nak baik berat badan. Ha.. ambik kau! Malam tadi naik penimbang, berat dah hampir mencecah 50kg! Sungguh, masih tidak percaya pada mata, dengan berkata alat penimbang itu selalu tak betul. Pagi-pagi naik penimbang lagi, dan kali ini kena akur. Berat dah naik!!! T___T


Ok.. itu sahaja penamat cerita Januari ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...