Iklan

Jan 8, 2012

Tulisan Tangan Menggambarkan Peribadi Penulis?

Bismillahirrahmanirrahim...

Benarkah tulisan tangan menggambarkan peribadi si penulis? Aku rasa, bukan sepenuhnya benar, tetapi serba sedikit ia boleh memberi penjelasan tentang si pemilik tulisan tangan.


Biasanya tulisan tangan budak sekolah rendah, buruk dan kucar kacir. Almaklumlah, baru pandai menulis dan mengeja. Sedikit demi sedikit, tulisan yang sebutir-sebutir mula bersambung kerana mengejar masa, cikgu nak padamkan papan hitam, kena tulis laju-laju nanti tak sempat dan terpaksa pinjam buku kawan. Tu pun kalau kawan sempat salin apa yang cikgu tulis. Tulisan tangan Aisya agak baik pada pandangan aku walaupun kekadang ada besar, adakalanya kecik sampai nak baca pun susah. Last year atau last two year, dia dapat hadiah sebab tulisan cantik.


Tulisan tangan yang paling aku kagum ialah tulisan kakak yang aku panggil mek. Dia satu-satunya kakak yang aku ada, dan dia banyak menjadi contoh pada kami adik beradik. Dia kidal, tetapi dia juga boleh menulis dengan tangan kanan. Cerita mak, suatu ketika mek sakit tangan kiri, jadi dia terpaksa menulis dengan tangan kanan. Yang tambah hebatnya mek, walaupun tangan kiri dia dah baik dan boleh menulis, dia tetap sesekali menggunakan tangan kanannya untuk menulis. Dan yang lagi bestnya, tulisan tangan mek (both right and left hand) cantik! Kemas dan bersambung-sambung, sedari sekolah rendah lagi! Tulisan jawi dia pun dia cantik! Bila dia idola, maka aku selalu nak tiru tulisan tangan dia.


Satu kelebihan yang juga boleh menjadi kekurangan aku pula, aku pandai meniru tulisan orang lain. Pantang sahaja tengok tulisan kawan-kawan cantik, mesti ada rasa teringin nak tiru tulisan diaorang. Orang kata, tulisan tangan berubah-ubah maknanya tidak tetap pendirian. Tapi aku ada stail sendiri. Walaupun sesekali aku suka ubah tulisan tangan, mengikut tulisan tangan kawan-kawan aku, stail sendiri itu tetap tidak berubah.

Jadi, bila aku ubah layout and background blog ni beberapa hari lepas, yang paling aku nak tukarkan adalah font type. Aku tak suka font yang default seperti Times New Roman dan Arial. Contoh, untuk surat rasmi atau any document, kenapa nak kena guna font tu? Menjadi suatu kesalahan ke kalau tukar rupa bentuk font tu? Persoalan itu pernah bermain-main lama dalam fikiran aku, kerana tiada siapa berani memberi jawapan yang tepat dan berani untuk mengubah jenis font. Sehinggalah aku tengok ada dokumen rasmi yang dihantar oleh arkitek, menggunakan font Tahoma. Lepas tu, aku jadi berani untuk tidak lagi menggunakan font Times New Roman dan Arial. Aku sebenarnya tertarik nak guna font yang seakan-akan handwriting aku, tapi takut susah nak dibaca.


Okay, dah panjang cerita punya cerita yang terperap dalam draft berhari-hari. Kesimpulannya, kamu simpulkan sendiri.. okay atau tidak rupa baru blog ini. (Tak sabar nak taip penamat dan publish!). :D

2 comments:

  1. Di Jerman, sedari sekolah telah diajar tulisan tangan bersambung dan kebanyakkanya anda dapat lihat semuanya cantik dan kemas serta mudah dibaca walaupun bersambung.

    p/s : tulisan tangan saya kucar-kacir, macam saya jugak.

    ReplyDelete
  2. cursive handwritting is kind of art in europh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...