Iklan

Aug 11, 2008

Kenangan.

Apabila terdengar lagu ini (Gadis Misteri oleh Amy search yang di'download' oleh Wan di pc aku), aku teringat balik zaman sekolah aku dulu-dulu, sekitar tahun 1989 sehingga 1991, di sebuah sekolah agama jauh di jalan kuala berang. Semestilah pada masa itu aku rasa sekolah itu sungguh jauh (hampir sejam dengan bas sekolah yang hampir setiap 10 minit berhenti mengambil penumpang!), kerana punggungku hampir sengal dalam sejuk cuaca pagi membonceng motor ayah apabila tertinggal bas sekolah.

Pada masa itu, ketika dalam perjalanan pergi dan balik dari sekolah, telinga aku akan dihidangkan dengan lagu-lagu rock zaman itu. Dan kebiasaanya lagu-lagu yang menjadi pilihan pemandu bas ialah lagu Search, Wings dan Ella. Sambil mendengar lagu-lagu itu, mataku pula dihidangkan dengan pemandangan sepanjang jalan yang berbukit, kawasan sawah padi, rumah-rumah kampung yang penuh dengan pelbagai jenis bunga di halaman, sehinggakan aku boleh hafal rumah-rumah dan pokok-pokok yang ada selama 3 tahun berulang-alik melalui jalan yang sama itu. Dan yang paling aku gemari ialah melihat matahari naik sekiranya kebetulan bas sekolah datang lebih awal (kebiasaanya ialah pada jam 6.20 pagi dan sekiranya aku terlewat walaupun seminit, aku akan ditinggalkan. Rumah aku selang tiga buah rumah daripada jalan raya) sekitar pukul 6.15 pagi dan aku akan sampai awal ke sekolah (hampir 7 pagi), kerana ramai yang ditinggalkan oleh bas sekolah. Jadi aku akan berkesempatan melihat matahari yang seperti bebolah api merah naik di celah-celah bukit dan pokok-pokok yang nampak kekelabuan. Pemandangan itu sungguh mengagumkan dan apabila aku meninggalkan sekolah tersebut kerana dapat melanjutkan pelajaran le tingkatan 4 di sekolah yang lebih baik di kawasan bandar, aku tidak lagi dapat melihat semua itu...

Dan sekarang pada Ogos 2008, semuanya itu telah berubah. Biarpun bangunan dan tempat aku berdiri menikmati cahaya matahari naik di waktu pagi itu masih ada, pemandangannya tidak lagi sama. Semakin banyak bangunan didirikan, dan hutan dan bukit juga semakin berkurangan.

Manusia juga berubah, biarpun wajah dan orangnya masih orang yang sama...

1 comment:

  1. KENANGAN TERINDAH..

    Aku yang lemah tanpamu
    Aku yang rentan karena
    Cinta yang tlah hilang darimu
    Yang mampu menyanjungku
    Selama mata terbuka
    Sampai jantung tak berdetak
    Selama itu pun
    Aku mampu tuk mengenangmu
    Darimu...
    Kutemukan hidupku
    Bagiku...
    Kau lah cinta sejati
    Bila yang tertulis untukku
    Adalah yang terbaik untukmu
    Kan kujadikan kau kenangan
    Yang terindah dalam hidupku
    Namun takkan mudah bagiku
    Meninggalkan jejak hidupku
    Yang tlah terukir abadi
    Sebagai kenangan yang terindah....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...