Iklan

Aug 20, 2008

Ketika makan tengahari..

Makan nasi ayam beramai-ramai di pejabat (duduk bertimpuh di atas lantai berkarpet) seperti makan kenduri (orang terengganu sebut, 'makan gulai'), sambil berborak-borak memang seronok. Hingga tanpa sedar, waktu sudah membawa ke jam 3 petang. Topik yang dibincangkan hari ini ialah tentang orang yang mengambil dadah, ganja, dan yang sewaktu dengannya, dan pengalaman berhadapan dengan orang seperti itu. Of course aku tidak punya sebarang pengalaman berhadapan dengan orang-orang yang terlibat dengan perkara-perkara tersebut. Cuma apa yang aku tahu, hanyalah daripada pendengaran, penglihatan, pembacaan dan pengamatan, daripada persekitaran. Sekurang-kurangnya aku tidaklah terlalu buta akan sesuatu perkara.

Kekadang kita terfikir, kenapa mereka sanggup berbuat begitu, atau begini. Dan barangkali kita jadi hairan, dan terfikir 'tidak berfikirkah mereka akan masa depan mereka, atau setidak-tidaknya, manusia di sekeliling mereka, atau paling 'koman'pun keluarga mereka?'. Akan tetapi, itu lah.. kita tidak berada ditempat mereka, kita tidak tahu apa yang mereka rasa. Seperti kata seorang kawan, situasi, keadaan dan persekitaran itu yang membezakan kita semua. Maka sesuatu masalah itu kita hadapi dan tangani dengan cara yang berbeza. Pemahaman kita juga berbeza-beza.

Meminjam kata-kata Wani hari ini (thanks Wani!).. "To look is one thing. To see what you look is another thing. To understand what you see is still something else. But to act for what you understand is all that really matters".

1 comment:

  1. “The past doesn’t equal the future"

    Apa yang berlaku di masa lalu, biarlah berlalu. Tugas kita, bina kecemerlangan di masa kini untuk masa depan yang lebih gemilang, lebih terjamin dan lebih bahagia.

    Maafkan diri sendiri atas kesilapan di masa lalu, kemudian lupakan selupa yang mungkin, buang jauh-jauh, sejauh yang mungkin, lepas tu jangan ingat lagi!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...