Iklan

Jan 2, 2009

Sesekali layan movie best jugak.

Bismillahirrahmanirrahim...

Aku rasa aku sudah lama meninggalkan aktiviti menonton filem samada melalui vcd dan dvd. Apatah lagi menonton di panggung. Aku rasa mungkin ada sekitar 6 atau 7 tahun yang lepas kali terakhir aku masuk panggung wayang. Dan kali terakhir itu adalah di
klcc, menonton seorang diri dan filem yang sudah aku lupa.

Aku tahu ramai yang suka menonton di panggung wayang. Setiap kali ada cerita menarik, pasti penuh panggung-panggung wayang di mana-mana. Tapi, perasaan aku pula sangat berlainan. Setiap kali cerita berakhir, dan penonton-penonton mula mengangkat punggung, membetulkan sendi-sendi yang lenguh, dan melangkah keluar dari panggung yang gelap itu, setiap kali itulah aku terasa seolah-olah 'haa.. dah pukul 9?' atau 'hah.. dah lewat?' dan 'Cepatnya masa!'. Aku rasa seolah-olah aku telah membazirkan waktu yang sebegitu lama, biarpun aku sudah maklum, satu tayangan paling lama mengambil masa 3 jam. Itu untuk cerita hindi kerana aku pernah menonton cerita hindi di pawagam. Kalau cerita melayu atau english, biasanya 2 hingga 2 1/2 jam. Kerana itulah aku tidak lagi menonton mana-mana movie di pawagam biarpun ada teman-teman yang mengajak. Aku lebih selesa menonton dirumah, seorang diri ataupun bersama kawan-kawan memainkan vcd atau dvd , kemudian boleh menelentang, meniarap, mengubah posisi setiap setengah jam, atau menghentikan seketika (pause) tayangan apabila 'panggilan alam' memanggil.



Vcd atau dvd terakhir pula yang aku tonton, filem 'Sepi'. 2 kali. Hehe.. Tu pun, masih rasa nak tengok lagi. Selepas itu, mungkin terlalu banyak perkara yang perlu aku uruskan, atau aku sendiri tersepong dalam menguruskan waktu terluang untuk diri sendiri. Aku tahu, ada waktu-waktunya menonton ini memberikan kepada kita sedikit rasa seronok, rasa puas. Dan kerana itulah, tadi aku menonton cerita 'The Chronicles of Narnia - Prince Caspian' selepas beberapa hari yang lalu aku menonton 'The Chronicles of Narnia : The lion, the witch and the wardrobe'.



Seronok pula menghabiskan waktu begitu. Mencari masa antara rutin harian dihujung minggu. Bersandar pada kerusi malas, memeluk Aisya di atas riba, menarik selimut melawan kesejukan akibat hujan yang tidak berhenti sejak semalam, dan tanpa gangguan! Sambil itu di sisi kami, setabung kerepek-kerepak pisang dan ubi menjadi hidangan. Kami menonton hanya di komputer. Cik telah menyimpan beberapa buat filem di dalam satu folder di dalam pc itu.

Jadi, begitulah hujung minggu aku berlalu di hari ke-2 2009 ini. Mudah, dan tidak memenatkan malah aku rasa tenang.

2 comments:

  1. how can you write a so cool blog,i am watting your new post in the future!

    ReplyDelete
  2. Although there are differences in content, but I still want you to establish Links, I do not know how you advice!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...