Iklan

Dec 14, 2009

Bintang, bulan, langit cerah, angkasaraya.

Bismillahirrahmanirrahim...

Kepada yg mengikuti blog ini, saya rasa mereka sediamaklum tentang apa yang pelik tentang saya. Ya. Salah satunya saya suka melihat awan. Sebenarnya, bukan setakat awan yg memutih serta langit yg membiru itu. Saya jatuh cinta pada apa sahaja di angkasaraya itu sejak saya belajar tentang bulan, bintang, zuhal, musytari, dan segala bagai planet di sana itu. Seingat saya, masa itu di tingkatan tiga di Sekolah Menengah Agama Durian Guling dalam subjek Geografi. Mujur tiada silibus tentang alien dan segala macam makhluk asing di sana, kalau tidak mungkinkah saya jatuh cinta juga dengan 'diaorang' itu? Hahaha... Kerana kejatuhan cinta itulah saya sangat kecewa apabila subjek geografi tidak ada lagi ketika di tingkatan empat dan lima. Yang ada adalah subjek sejarah, yg pada ketika itu sangat saya benci kerana melibatkan banyak tarikh.

Berbalik kepada topik asal, meteor shower baru saja berlaku berturut-turut dua malam yg lalu. Seorang teman nun jauh di Penang beria-ria mencari peneman bagi menemaninya menunggu dan menyaksikan pemandangan yg jarang-jarang berlaku itu. Membaca statusnya di FB itu, mengingatkan saya tentang Penang dan suasana di USM, dulu. Serta merta saya jadi rindu pada langit malam yg indah, terang dengan awan jelas memutih, bulan bersinar, dan bintang-bintang berkelipan. Semuanya itu selalu sangat saya saksikan ketika di sana dulu.

Kebetulan ketika di matrikulasi, bilik saya yg berada di tingkat teratas di Desa Gemilang (4 tingkat) berada disebelah belakang bangunan. Dari bilik saya, boleh nampak dengan jelas jalan shortcut menghala ke gate untuk ke Gelugur. Dari kejauhan juga boleh nampak laut dan kapal yg lalu lalang. Dan masa itu juga saya hafal dengan penerbangan turun naik ke Bayan Lepas. Semuanya dapat disaksikan dengan sangat mudah kerana cermin tingkap 'naco' bilik saya itu adalah dari jenis yg licin tanpa corak dan ianya adalah clear glass. Kebetulan pula, katil saya adalah disebelah tingkat tersebut! Malam-malam yg terang bulannya, saya akan menyelak langsir seluas-luasnya dan berbaring dikatil menyaksikan ruang angkasaraya yg saya cintai sekian lama itu. Aduhh.. rindunya saya pada momen itu dulu.

Kemudian, ketika di tahun dua dan tiga, saya menyewa bersama kawan-kawan di tingkat 8 apartment apa ntah di sekitar sebelah hadapan pintu utama USM. Ianya betul-betul di luar pagar tapak Ekspo Pulau Pinang (pada ketika itu). Memandangkan rumah sewa kami itu mempunyai balkoni dan mengadap ke luar kawasan apartment yg mempunyai agak banyak blok itu, sekali lagi saya mempunyai peluang untuk melepaskan rindu dendam saya pada angkasaraya. Sering saya dan kawan-kawan berborak-borak di balkoni bertemankan bulan, bintang dan langit cerah dengan awan yg bertompok-tompok indah.

Itu belum lagi termasuk sesi melepaskan rindu dendam di padang kawat (berbaring di atas tar), di atas bukit dekat school HBP, atas bumbung bangunan HBP masa menyiapkan projek mega, di tepi pagar airport Bayan Lepas dengan Watie (dimana yer, dia sekarang), dan banyak lagi la kalau hendak di kenang.

Agaknya, bila lagi saya boleh melepaskan rindu dendam saya pada angkasaraya lagi?

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...