Iklan

Dec 11, 2009

Siapa yg tidak mahu

Semua orang mahukan hidup yg bahagia.Semua orang ada impian dan angan-angan. Walaupun sedikit. Yang susah, mahu jadi senang. Yang senang, mahu lebih teratur kehidupan. Yang kaya mahukan bahagia dan lebih harta melimpah ruah. Yang miskin mengharapkan rezeki untuk hidup. Si peminta sedekah juga sama, mengharapkan kehidupan yg selesa tanpa perlu menagih simpati. Pun begitu dengan saya. Sama. Cuma impian dan anganan itu tidak semestinya sama.

Kekadang terfikir, kenapa hidup ini tidak kita biarkan berlalu apa adanya? Tanpa perlu mengharap dan bermimpi. Kerana dengan itu kita tidak terlalu sakit apabila kecewa, apabila harapan berkecai, apabila mimpi musnah. Memang saya berkata, saya tidak lagi mengharap, tidak lagi bermimpi. Tapi tipu sangatlah sekiranya sedikitpun tiada harapan dan impian dalam hidup saya yg kabur ini. Kena ada, sebab saya masih percaya. Tuhan itu tidak sesekali menzalimi hamba-Nya dan, dugaan dan godaan hidup ini adalah berkadaran dengan kemampuan kita.

Kebahagiaan adalah rasa kita dalam kehidupan kita sendiri.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...