Iklan

Apr 20, 2010

Pesal aku still rasa hepi, dalam keadaan aku sepatutnya berdukacita neh! II

...sambungan semlm.. (err.. nk kena flashback cam cerita bersiri dlm tv tu? tak payah la ek..habiskan boreh jo..(aper kena boreh ngan citer ni??) )

Lewat petang semalam

Panik! Tapi, still under control. Kereta bergerak dalam kelajuan sederhana sebab baru jer nk tekan minyak nak speed, tiba2 tak jadi aper dah. Suatu kemujuran yg hebat juga sebab jalan agak menaik. Jadi, kereta semakin perlahan. Perlahan2 stereng diputar ke tepi jalan dan akhirnya, krrr... handbreak di tarik. Fuhhh... lega.

Well, just imagine. Tengah memandu kat tengah2 bandar, depan belakang ada kereta, walaupun in speed 60 kilometer per hour only. Tekan minyak, kereta tk makin laju. Tekan break, tak makan. Aper nak buat???

Dan, cuba bayangkan lagi....
Traffic light kat depan dah bertukar merah. Tak ader sebuah kereta pun di depan anda. Dibelakang ada kereta. Dikiri atau kanan mungkin pembahagi jalan. Ada pokok, ada tiang lampu. Di kiri atau kanan, mungkin ada kereta yg sedang slow down standby nak berhenti. Apa pilihan yg ada?

Well, there are 2 options sebenarnya. Errr... dah jadi pengkaji la plak sejak ada satu pengalaman
menggerunkan itu. Tak per, biarkan. :D. Teruskan bacaan anda.

Options itu samada kita mahu menghentam atau rela dihentam.

Errr.. for me, baik aku langgar daripada aku biar orang langgar aku. Contohnya, kat traffic light tadi la. Kalau sempat fikir (cam aku semalam), pilihan yg ada adalah melanggar pembahagi jalan, melanggar pokok atau tiang lampu, atau dilanggar pula oleh kereta diseberang. Oppsss...
Nauzubillah. Minta Tuhan jauhkan kita daripada petaka dan bencana. Aminn..

Alhamdulillah sungguh2. Semalam tu, sejarah yg berlaku adalah di jalan yg tidak sibuk dan lurus. Utk makluman, di jalan itu biasa orang bawa kereta speed laju2 sumer. Dah jalan cam highway kan. Aku pun biasanya, 80 - 90 km/hour kat jalan tu.

Ditengah2 panas terik matahari jam 5.30 petang, kereta kancil berplat nombor W** 5*** itu tersadai di tepi jalan atas jambatan yg merentas tali air. Masa mana kereta tu mati enjin, aku pun tak perasan dah. Nak start, aku tak berani. Cepat2 kuar, dan tepon2 member yg boleh membantu.

Errr.. tak der sebuahpun kereta yg lalu lalang berhenti utk menolong walaupun dah terang2 nampak seorang wanita berbaju kurung resah gelisah tak tahu nak buat apa. Hmm.. agaknya apa diaorg fikir yer.
.
.
.
.
Hari ini

Aku diberitahu ada wayar yg putus. Dan kata si tukang pomen, "Biasa la, kereta dah lama".

Errr.... biasa ker camtu? Adakah itu bererti apabila kereta kita berumur 9-10 tahun, ianya sudah tua dan bila2 masa boleh mati?? Jadi, simpan sahaja dirumah bagi mengelakkan daripada terjadi kejadian seperti semalam??? Begitukah???

Oh yer.. for info, baru akhir tahun lepas aku buat major service kereta tu, dan list daripada pomen yg rekomen apa2 yg rosak atau perlu diganti, tidak termasuk 'wayar' itu. Dannnnnn.. aku baru jer service kereta aku last wednesday. Baru jer baper ari..

Betul la kot, kereta kancil aku yg akan masuk 9 tahun di tangan aku pada bulan depan, sudah tua dan menunggu masa jer.

.
.
.
.
.
.
Errr.. perlu beli kereta baru ker?? (Niat di pagi hari semalam). :P


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...