Iklan

Oct 21, 2008

Kenapa aku ada blog.

A blog (a contraction of the term "Web log") is a Web site, usually maintained by an individual with regular entries of commentary, descriptions of events, or other material such as graphics or video. Sila rujuk Wikipedia yer.. untuk penerangan yang lebih terperinci. Disini bukan kamus penerangan tentang apa itu 'blog', cuma aku ingin bercerita kenapa aku ada blog.

Sebenarnya aku tak reti pun ber'blog' ni. Aku mula mereka blog aku sendiri pada 19hb Ogos last year, dengan entry pertama lirik lagu 'Listen to your heart'. Orang yang mengajar aku membuat blog ini ialah Ain (thanks to Ain Camelia!). Ketika itu, tajuk blog ini juga adalah 'Listen To Your Heart' dengan website address, listen2yourheart.blogspot.com. Kenapa aku taksub pada lagu itu pada masa itu, kerana ketika itu aku dalam kebuntuan. Mendengar kepada apa kata hati mungkin pilihan terbaik pada ketika itu. Aku terikut-ikut dengan kata-kata seorang kawan, 'Aku buat apa yang aku suka'. Walaupun aku kurang bersetuju dengan pernyataan itu, tetapi betul! Bila kita berbuat apa yang kita suka, kita akan rasa gembira. Dan bila kita berbuat sebaliknya daripada kata hati kita, kita mungkin kurang gembira. Itu pendapat aku berkenaan kata-kata kawan aku itu.

Kebenarannya, bila kita berbuat apa yang kita suka, mungkin ianya membawa maksud kita tidak perlu fikirkan dan ambil peduli perasaan dan pendapat orang lain. Kegembiraan yang kita rasakan itu, mungkin seketika cuma. Kemudian, mungkin penyesalan atau sakit hati, atau kecewa, akan kita rasa. Ini pendapat aku pula tentang kenapa aku kurang bersetuju dengan pernyataan kawan aku itu.

Ok, berbalik kepada topik asal. Pada mulanya, aku jadikan blog aku tempat aku meluahkan perasaan. Kekadang juga, aku siap taipkan alamat blog aku dekat status ym aku. Semata-mata kerana aku ingin seseorang yang membuatkan aku terasa, tahu apa yang aku rasa. Tapi, lama-lama aku bosan. Lama juga la aku tidak layan blog ini. Sehinggalah suatu hari, aku terbuka blog Sarah. Ketika itu, aku hendak mencari ayat 'Al-Ikhlas' kalau tak silap aku. Dan blog itu terus menjadi 'penggalak dalam diam' untuk aku meneruskan penulisan di blog aku.

Aku tukar tajuk blog aku, tukar alamat web site dan updatekan apa-apa yang patut. Sebenarnya aku ingin menulis tentang topik yang sering kami bincangkan dipejabat. Biasanya, bila ada waktu terluang, ada sajer topik yang menjadi perbincangan kami. Tentang penagih dadah misalnya (aku pernah tulis tentang ini). Tentang bercinta dengan suami orang, bekerja makan gaji dan bisnes, apa erti cinta yang sebenar-benarnya, dan macam-macamlah. Tetapi, terkadang aku masih menjadikan ruang ini untuk aku meluahkan apa yang aku rasakan. Tak salahkan? Ianya sedikit melegakan diri sendiri.

Sampai bila agaknya yer aku meneruskan kerja menulis blog ini.. Aku sendiri tidak tahu, kerana..

Que Sera Sera..
Whatever will be, will be..
The future not ours to see..
Que sera sera..What will be, will be..

2 comments:

  1. ok la tu. Sometime we didn't know how we want to express our feel and how we want to release the think on the mind, so by this blog, we just write on and float it. While no one know, that are us. Not a good in gramma or pronouns but all the viewers, understand what we are feel off.

    -ain camelia-
    http://killergothic.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. salam kak su.

    Ya Allah. tak sangka plak disbbkan entri tu kak su mula jumpa sy. apa2pun, tak salahpun kalau kak su jadikan blog ni tmpt utk release tension. sy pun buat gitu jgk kadang tu. hehe.

    happy weekend kak su!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...