Iklan

Oct 14, 2008

Que Sera Sera

Lagu 'Que Sera Sera' rasanya ramai yang tahu. Tadi selepas sembahyang maghrib, aku duduk di atas katil di sebelah Aisya sambil melipat dan menyusun pakaian untuk disimpan di dalam almari. Dia menulis sesuatu di atas kertas yang dipegangnya sambil menyanyi. Rupa-rupanya lagu yang dia nyanyikan adalah lagu 'Que Sera Sera'. Kali ini lebih jelas sebutan dia daripada apabila dia nyanyi lagu 'Baa Baa Black Sheep'. Kalau dengar dia nyanyi lagu tu, aku langsung tak tahu apa dia sebut. Dah la aku memang tak belajar lagu-lagu omputih masa kecik2 dulu. Yang aku tahu, tu la ;Twinkle Twinkle Little Star', 'London Bridge', 'Row Your Boat', dan beberapa lagi. Tak banyak la. Lagipun aku sekolah dulu kat kampung jer. Tak belajar lagu-lagu omputih ni. Aku juga tidak pergi sekolah tadika. Umur 7 tahun, terus masuk darjah satu.

Dulu mak ayah aku orang susah. Ayah kerja jual ikan kering (ikan masin). Kadang-kadang dia ikut kawan-kawan dia turun ke laut. Semua adik beradik aku dari abang sehingga ke busu tak ada yang pergi sekolah tadika. Tapi, alhamdulillah..kami boleh dikatakan agak berjaya di dalam pelajaran, terutama mek dan busu. Adik beradik kami seramai 6 orang selang bunga (begitulah aku dengar orang kampung beri gelaran). Maksudnya, berselang seli lelaki dan perempuan.

Aisya mungkin akan menyanyi lagu itu (Que Sera Sera) ketika persembahan akhir tahun nanti. Aku tidak berapa pasti kerana dia sering berkata nanti naik pentas, dia akan jadi little girl. Dia tahu apa itu naik pentas kerana tahun lepas untuk persembahan akhir tahun tadika dia, dia ada naik pentas membuat persembahan. Nyanyi lagu 'Matahari'. Untuk tahun ini, masih belum ada maklumat yang diberikan oleh guru dia tentang persembahan akhir tahun.

Jadi apabila aku dengar dia nyanyi lagu itu, aku kena cari lirik yang sebenar supaya aku boleh mengajar dia sebutan yang betul. Akupun buka komputer, cari di internet. Buka youtube, taip 'Que Sera Sera with lyric'. Lepas tu, nyanyi dengan Aisya. Hehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...