Iklan

Oct 20, 2008

Terapi untuk membahagiakan diri sendiri

Aku rasa setiap orang punya cara mereka yang tersendiri untuk menggembirakan diri sendiri. Lebih-lebih apabila diri dilanda 'depressed', atau tertekan yang teramat dengan kehidupan atau sesuatu yang telah berlaku. Ya, aku akui. Aku dalam keadaan tersebut. Sekejap aku 'ok jer', tapi dalam waktu yang terdekat, aku boleh menangis. Dalam waktu yang lain pula, aku boleh ketawa melayan orang-orang disekelilingku. Anyway, Alhamdulillah aku masih boleh mengawal diri. Aku masih ingat Tuhan dan ini semua ujian untuk aku.

Ianya bermula pada hari Jumaat yang lepas, pada hari aku melepaskan tangisku yang agak panjang sehingga Aisya turut menangis bersama aku (hanya kerana melihat mama menangis tanpa mengetahui dan memahami kenapa) dan pada hari aku menonton vcd filem 'Sepi'. Terapi aku bermula dengan pergi jogging bersama Aisya. Sebenarnya sudah lama sangat aku tidak pergi jogging dengan Aisya. Hampir sejam kami jogging di taman berdekatan balai bomba. Kemudian kami ke Giant, makan malam (sekitar jam 6.45 petang) di The Chicken Rice Shop. Menu kami, nasi ayam untuk Aisya dan mee kari untuk aku. Pai Tee regular (4 pieces), aku makan 3 dan Aisya makan 1. Aku tak sangka dia akan makan pai tee tu selepas aku suruh dia cuba sikit. Aisya susah hendak makan sayur, dan isi pai thee itu ialah sayur. Bila dia kata sedap, aku rasa menyesal pulak sebab dah menghabiskan 3 pieces.

Selesai makan, kami turun untuk pulang memandangkan waktu maghrib yang semakin sedikit. Tetapi, kaki aku panjang sahaja langkahnya ke kedai spek mata yang terdapat di tingkat bawah Giant itu. Memilih dan mencuba beberapa frame, akhirnya aku jumpa yang sesuai. Tanpa berfikir panjang, aku membuat bayaran deposit. Itu terapi kedua. Selepas itu, aku rasa tekanan perasaan aku turun ke paras 70 daripada paras 90 (10 daripada 100 sudah hilang selepas jogging). Sebenarnya sudah lama aku teringin membuat spek mata baru, tetapi memandangkan tiada kepentingan (sejak awal 2007 sehingga semalam, aku telah membuat dua spek mata yang jarang aku pakai kerana lebih biasa memakai contact lense) aku telah menangguhkannya dulu. Semalam, spek mata baru siap dan hari ini, the new me! :D


Terapi ke-3, Duan tolong buat. Aku perhabiskan duit membuat 'tinted' untuk kereta kancil aku. Sesuatu yang pernah aku fikirkan tetapi seperti spek mata baru juga, tiada dalam senarai yang penting. Hari ini selepas menghadirkan diri melihat klien membuat 'audit' pemeriksaan kerja-kerja arkitek (kemasan) di kolam renang, aku menyerahkan kunci kereta kepada Duan dan duit sebanyak RM200. Sementara aku dengan Nur (dengan kereta Nur) ke rumah boss untuk menyelesaikan beberapa kerja, Duan membawa kereta aku untuk pasang 'tinted' di kedai kawan dia. Jam 1 tengahari, kami sampai serentak di tempat parking pejabat kami. Yess.. terapi ke-3 berjalan lancar. Tahap 'depression' aku turun ke paras 50.

Ada lagi beberapa perkara yang hendak aku lakukan (dalam perancangan) dalam masa terdekat ini sebagai terapi diri sendiri. Mengubat hati yang kecewa! Memulihkan semangat yang semakin mengewap ini. Aku tahu, biarpun aku nampak 'ok'... dalaman aku still 'ok jer'. Aku cuba ajar diri untuk sentiasa redha dengan apa sahaja yang berlaku. Aku sentiasa cuba ingatkan diri bahawa setiap apa yang terjadi, ada sebab musababnya yang mungkin kita tidak tahu.

1 comment:

  1. Saya sekarang dalam proses terapi. Terapi terbaik untuk saya adalah masak dan makan :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...