Iklan

Oct 7, 2008

Perasaan.

Aku dibangunkan pada jam 6.20pagi dengan panggilan telefon daripada seorang kawan yang tidak dapat tidur. Cahaya mataharipun pada waktu itu sudah membolos masuk melalui langsir yang memang sengaja tidak ditarik. Sekarang musim cepat cerah. Jam 6 pagi sudah seperti jam 7. Selepas bercakap seketika dengan suara yang segar bugar sebab dah cerah, aku memeluk Aisya disebelah. Mengusik-ngusik pipinya yang licin sambil memanggil perlahan. "Aisya, bangun. Dan pagi, bangun pergi sekolah." Dia langsung tidak bergerak. Sungguh nyenyak. "Bangun mandi dengan mama". Pun tiada tindakbalas. Jadinya, aku tinggalkan dia meneruskan tidurnya. Seperti biasa, selepas mandi, dia dah terjaga dan menangis sendiri di tempat tidur. Aku pujuk, dan jam 7.30 pagi kami dah bersiap.

Sepanjang perjalanan ke tempat kerja selepas menghantar Aisya ke tadika, aku terfikir perkara semalam. Memang aku dah meluahkan kepada beberapa kawan apa yang terbuku dihati. Tetapi, aku masih terasa bagaikan ada sesuatu masih tersekat di kerongkong. Aku berfikir macam-macam. Apa yang perlu aku buat. Kenapa semua ini berlaku kepada aku. Untuk apa aku ke tempat kerja sedangkan aku tidak ada 'mood' langsung untuk membuat kerja. Aku rasa seperti robot pun ada. Seperti patung bernyawa pun iya. Aku terfikir-fikir adakah aku hampir gila. Ataupun adakah aku perlu berjumpa dengan pakar psikologi. Sakit jiwa ke aku.

Ketika aku turun untuk bersarapan tadi, aku terasa perut aku sebu. Aku rasa seperti tidak berpijak ke tanah, bagaikan berjalan diawang-awangan. Aku rasa darah seperti tidak lagi bergerak ke dengan lancar. Aku rasa macam nak pengsan. Kenapa dengan aku ni. Sekejap lagi aku ada meeting yang perlu dihadiri. Adusshhhh....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...