Iklan

Mar 12, 2009

Aku 'amnesia' ker?

Bismillahirrahmanirrahim...

Sudah sekitar 15 tahun masa itu berlalu. Satu masa yang cukup panjang. Satu masa yang punya banyak peristiwa, yang manis-manis diselang-selikan dengan yang pahit-pahit, kelat, tawar dan hambar. Bolehkah kita mengenang semua peristiwa itu, yang manis-manis itu? Mungkin kalau yang pahit, pernah kita niat untuk meluputkan terus dari ingatan. Tapi, bolehkah?

Malam ini aku seolah-olah terjaga dari lena yang sangat panjang. Aku sangat terkejut sebenarnya. Puncanya hanya daripada komen yang ditinggalkan oleh seorang kawan di facebook ke atas gambar kawannya. Bila aku klick pada gambar itu, aku terkejut kerana aku rasa aku kenal semua yang ada disitu, malahan pernah berada di kalangan mereka. Aku cuba mengingati bagaimana aku kenal mereka.

Soalan-soalan yang bermain di fikiran aku masa tu ialah;
1. Diaorg satu 'course' ke dengan aku dulu? Kalau se'course', adakah diaorg juga major yang sama dengan aku? Aduhh.. kenapa aku langsung tak ingat!

2. Diaorg juga pelajar matrikulasi USM ker? Ataupun lepasan STPM, atau dari politeknik ?

3. Bagaimana rapat aku dengan diaorang dulu? Kenapa aku rasa seolah-olah aku pernah sangat rapat dengan diaorang dulu?

4. Diaorg kenal aku ke tak?

5. Last question is 'am i amnesia' to certain cases?'

Aku tak tahu untuk menjawab soalan-soalan itu. Aku juga tidak tahu siapa yang boleh memberikan jawapan kepada soalan-soalan itu. Aku cuba menenangkan diri sendiri dengan memujuk fikiran. Kerana aku tiba-tiba teringat, aku cuba untuk melupakan banyak perkara. Dan kenangan-kenangan manis itu turut aku terlupakan. Untuk membina hidup baru, aku lupakan kenangan yang tertinggal dibelakang. Aku lupakan segala-galanya. Kerana itu aku seolah-olah 'amnesia'.

Aku cuma ingat, aku pernah belajar di USM, Penang. Mengambil jurusan Housing, Building & Planning majoring in Construction Management sebagaimana tercatat dalam curriculum vitae. Kemudian, aku bekerja selama 4 tahun di Kuala Lumpur. Banyak kenangan pahit yang aku kumpul disitu. Kerana itu, aku cuba melupakan segala-galanya, pulang ke Kuala Terengganu dan memulakan hidup baru. Aku lupakan segalanya tentang masa lalu, termasuk tentang kawan-kawan dan kenangan manis.

Aku lahir semula di Kuala Terengganu, pada 1 Januari 2003, serentak dengan hembusan nafas seorang Dania Aisya, dan ingatan dan kenangan aku bermula dari situ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...