Iklan

Mar 11, 2009

Mandi bunga.

Bismillahirrahmanirrahim...

Pernah kah 'mandi bunga'? Alaa.. yang macam Isabella dalam cerita 'Fenomena' lakonan Ramona Rahman dulu tu. Cuma, tak mungkin la ditempat terbuka seperti itu kan. Tak malu ke nak berkemban dan mandi dengan penuh rasa anggun dijirusi air yang penuh dengan bunga2 berbau harum itu, di atas pangkin yang terdedah kepada pandangan umum? Hmmm.. mungkin masa kecik2 dulu, saya sendiri pernah la buat. Opss.. bukan mandi bunga. Mandi biasa2 jer, kat atas 'lambur' dapur yang terbuka. 'Lambur' tu anjung la dan tidak beratap. Tapi zaman sekarang, dah banyak spa menyediakan perkhidmatan mandi bunga. Dalam tub lagi!

Biasanya mandi bunga ni dikaitkan dengan usaha supaya cepat ketemu jodoh, supaya naik seri dan ramai yang berkenan. Tapi ada jugak dengan tujuan menolak bala, dan macam2 lagi la. Ya, semua itu usaha, dan kita digalakkan berusaha mencari penyelesaian apabila berhadapan dengan pelbagai jenis masalah. Mandi bunga itu boleh jadi cara tradisional. Boleh dipercayai juga sebagai cara psikologi.

Contohnya, bila dah mandi dengan air yang direndam pelbagai jenis bunga-bungaan yang wangi itu, maka mandian pun seronok. Serius. Ini pengalaman. Air yang direndam bunga2 melur, cempaka, mawar dan yg lain yg wangi itu, memang wanginya sampai melekat pada kulit. Selepas mandi, secara psikologinya bila badan berbau wangi maka kita pun hati senang. Naiklah seri muka.

Biasanya orang mandi dengan 7 jenis bunga yang wangi. Tapi, aku malas nak cari 7 jenis. Cukuplah ada 3 jenis. Lagipun aku saja2 jer mandi bunga, tanpa jampi serapah apa semua tu. Hehe.. Itupun bila rumah pokok-pokok cempaka dan tanjung tokwan berbunga lebat jer.

Baru-baru ni mak ada berbunyi tentang mandi bunga. Dia nak ajak aku pergi jumpa siapa-siapa ntah. Kononnya supaya cepat sikit ketemu jodoh. 'Ikut mak la', aku berkata dengan nada tidak bersungguh. Ya, aku kurang percaya sikit bomoh-bomoh ini. Tapi mungkin juga kerana kurang yakin itu yang membuatkan usaha itu tidak berjaya setakat ini. Ntah la....


Bunga cina yang baunya seperti bunga sundal malam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...