Iklan

Mar 23, 2009

Tangisan yang tertahan

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebenarnya dalam beberapa hari ni, ada rasa sesuatu melekat dikerongkong. Sesuatu yang sangat tidak sedap rasanya. Ya, rasa hendak menangis. Kerana mengenangkan sesuatu, ataupun terkenangkan sesuatu. Hajat yang tidak kesampaian barangkali.

Agaknya kalau mati dalam keadaan sekarang, mahu mati celik agaknya...

Ishh.. apa tetiba cakap pasal mati ni! Tukar topik. Tukar topik.

Aku terasa dengan sesuatu sebenarnya. Terasa sangat. Dan aku tidak tahu kepada siapa hendak aku luahkan. Kerana aku tahu, kekadang orang mungkin dah bosan dengar masalah yang sama dari kita, ataupun adakalanya kita merasakan tiada orang lain yang lebih memahami. Yang mempersendakanpun mungkin ada. Yer la, kerana mereka tidak memahami. Jadinya kita pendam rasa pahit itu sendiri.

Kerana itulah ada waktu-waktunya seperti ketika memandu seorang diri, kita sangat terasa hendak menangis. Tapi kita tahan air mata. Kerana rasa tak nak membazirkan air mata itu. Akibatkan, air mata itu membeku dalam dada, melekat di kerongkong. Dan kerananya kita kekadang rasa sesak nafas akibat saluran pernafasan yang jadi sempit.

Tangisan sebenarnya luahan perasaan, bukannya penunjuk kelemahan. Tetapi, itulah. Kekadang ego juga. Tetap ditahan air mata, walaupun di dalam dada perasaan membengkam!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...