Iklan

Feb 3, 2009

Cerita pasal siput lagi.

Bismillahirrahmanirrahim...

Aku bukan nak ulang-ulang cerita pasal 'siput' tu. Tapi aku tiba-tiba teringat pasal semalam.

Aku on the way balik ke rumah jam 6 petang. Sebenarnya waktu opis hanya sehingga pukul 5. Tapi aku malas pulang waktu itu kerana jam itulah jalan yang kena aku lalu 'jem'. Biasanya aku balik jam 6 kerana kononnya waktu itu kereta yang bersusun-susun itu sudah berkurangan.

Ok. So, aku pandu la kereta kecik aku tu dengan kelajuan lebih kurang 60km/jam. Jalan Pasir Panjang tu jalan yang agak sibuk. Itu adalah kelajuan lazim di jalan itu. Paling hebat pun, 70km/h jer la. Tapi, sekitar suatu kawasan, di depan aku ada sebuah Toyota Hilux kalau tak salah, berwarna hitam dan berdebu sangat, dibawa dengan kelajuan 40km/h!

Aduhh! Apa kena kereta besar camtu slow cam siput! Mulanya aku ingat mungkin ada kereta atau motosikal yang slow kat depan. Tapi, aku tengok tak der plak.

Akhirnya.
Aku nampak through the side mirror of the car, pemandu yang agak berusia tu sedang bergayut di handphone! Adusshhh! Patut la!

Nak memotong tak bleh sebab kereta bertalu-talu di lorong sebelah dan jalan pulak agak tidak lurus. Jadinya, aku follow jer la. Sekitar 30km/h. Sigh.

Eh. Eh. Pakcik tu dah letak handphonenya. Ok, mungkin laju skit lepas ni.

Tapi... argghh!!
Slow cam tu jugak.

Aku sempat menengok melalui cermin pandang belakang. Bersusun kereta. Panjang.

Dan aku terfikir.

Dia tidak rasa bersalahkah? Kerana memandu begitu perlahan dan membiarkan kereta bersusun-susun dibelakangnya. Langsung tidak memberi peluang untuk memotong.

Kalau aku.
Dah menggelabah dah kalau tengok belakang ada kereta. Walaupun sebiji. Kalau kereta belakang laju, aku bagi peluang dia memotong. Kalau tidak, aku yang akan melajukan pemanduan dulu.

Tidak rasa bersalahkah dia??

1 comment:

  1. jadilah pemandu yang berhemah...mungkin dia ader masalah kenderaan yang tak boleh dilajukan, kalu laju cepat sampai heheehe......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...