Iklan

Feb 19, 2009

Kisah artis dan perasaan menyampah.

Bismillahirrahmanirrahim...

Ada seorang kawan bertanya sesuatu hari ini. Tentang seseorang. Dan aku hanya menjawab, 'Ntah, aku tidak tahu. Aku tidak ambil tahu, dan aku tak nak tahu'.

Ya, aku tipu. Aku sebenarnya tahu dan ambil tahu.

'Aku tak boleh tengok nama dia. Nyampah!'. Itu katanya bila aku bertanya kembali kenapa tiba-tiba nama seseorang itu muncul dalam perbualan kami.

Ya. Menyampah. Menunjukkan perasaan meluat ataupun tidak suka yang amat.

Sebagaimana seorang artis (eceehh.. citer pasal artis la pulak!.. ishh..ishh..)yang baru habis edahnya. Kononnya dia berkata tiada hubungan istimewa dengan lelaki yang selalu bersama dia (bergambar plak siap pegang-pegang bahu, dan sangat rapat). Mungkin dia juga menyampah tengok atau dengar tentang bekas suami dia. Kenapa?

Kenapa boleh ada perasaan menyampah atau meluat seperti itu?

Agaknya kalau kita cuba berfikir positif tentang seseorang, tentu tidak ada perasaan seperti itu bukan. Yes, i'm always remind myself to think positive. At least i am trying. Kan.

Ya. Aku faham. Mungkin perasaan itu timbul kerana macam-macam perkara yang kita tahu, dan orang lain mungkin tidak tahu. Tapi, katakanlah sekiranya orang lain itu sebenarnya lebih tahu dari kita. Tidakkah itu hanya membuatkan orang lain pula yang meluat tengok atau dengar kita menyampah kat orang lain yang sebenarnya kita tahu tidak sebanyak orang lain itu tahu. Abaikan sekiranya tidak faham ayat aku yang berbelit-belit ini.

Jadi, kesimpulannya kalau kita menyampah tengok atau dengar tentang seseorang, rasanya lebih baik diam jer. Lagi la sekiranya orang yang kita menyampah itu tidak mengganggu gugat hidup kita. Tak perlu kita pula yang ter'over-over' menyampah dekat dia. Nanti orang lain tengok kita pula jadi menyampah.

Macam artis tu la. Dulu orang kesian pada dia. Sekarang ramai yang dah menyampah dah.

Manusia. Macam-macam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...