Iklan

Aug 8, 2010

Blog yang kutinggalkan

Salam...

Tadi ketika menerjah ke blog seorang kawan, sempat membuat blog hoping pada bloglist yg panjang di sidebar blognya. Aduhhh... banyaknya blog pasal baby! Baby dalam perut la, baby baru lahir la, baby dah pandai jalan la. Ye, semuanya dari excited mum or mummy to be. Err.. aku pun pernah rasa semua tu, sekali. Malah aku pun pernah ada blog tentang my little daughter. Eh, perkataan pernah tu belum lagi kot. Sebab blog tu masih ada. Cuma dah berbulan bulan bulan aku tak jenguk blog tu. Sebenarnya tengah fikir nak delete jer. Sekarang bukannya masa nak bercerita tentang anak lagi, tapi nak mengajar anak pula. Mengajar tu pula, bukan seperti 'hah, mai sini, biar aku ajar kau skit'. Itu bunyinya macam nak pukul anak jer tu. Jadi kes dera pulak kan. Macam jiran dekat-dekat rumah baru-baru ni yg kononnya nak mengajar anak dengan 'menseterika' lengan anak yg menganggu dia hendak menseterika baju. Ini memenuhi tanggungjawab namanya. Pantau pelajaran dia, kerja sekolah dia, aktiviti harian dia, makan minum dia, permainan di masa lapang dia, perasaan dia, dan macam-macam lagi la. Semuanya sangat-sangat-sangat perlu diberi perhatian.

Masa dia kecil, keterujaan itu memang kadangkala melampau juga. Gigi pertama tumbuh, belajar berjalan, berlari, dari basikal roda tiga di belakang ke basikal dua roda. Semuanya menarik perhatian. Sekarang, peperiksaan dia, perasaan dia, itu yg lebih diutamakan. Dulu-dulu sekali demam, menggelabah dan tidak tidur malam jadinya. Sekarang, panas sikit jer tubuh, dah tahu sangat dah apa perlu dibuat.

Aisya dah besar. Kalau dulu-dulu selalu orang ingat dia adik aku, sekarang lagi la begitu. Tinggi dia dah melepasi dada, hampir ke bahu. Cepat sungguh tingginya. Kain sekolah darjah satu hari tu, dah singkat nampak keting. Pakai sesekali sahaja ke sekolah kafa. Seluar jeans, dah banyak yg dah nampak keting, pakai kat rumah sahaja apabila main basikal. Biasanya pakai tudung kalau keluar berjalan. Dah besar-besar ni, jadi satu kerisauan la pula tentang dia. Banyak betul yg nak dibimbangi zaman-zaman la ni.

Tapi aku percaya dengan doa seorang ibu. Dan sebagai seorang ibu, aku sentiasa mendoakan yg terbaik untuk dia.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...