Iklan

Aug 18, 2010

Cerai lagi? Murahnya harga sebuah perkahwinan.

Apa tujuan kamu berkahwin sebenarnya. Sebab sudah tak tahan untuk hidup bersama? Sebab masing-masing sudah cinta yg amat sangat dan tidak dapat dipisahkan lagi? Atau sebab orang lain semua dah kahwin, jadi kamu pun teringin untuk kahwin? Kerana keadaan sekeliling memaksa, di mana jiran tetangga sibuk tanya bila nak kahwin atau kawan-kawan rapat dan terdekat seorang demi seorang menamatkan zaman bujang, maka kamu dengan mudahnya menerima lamaran utk berkahwin?

Ini luahan perasaan aku sahaja apabila baca berita Roslin Hashim yg bercerai lagi selepas berkahwin selama sebulan. Baru tahun lepas dia bercerai selepas kahwin selama 12 hari. Yg tu dah catat rekod dah kot. Kali ini, mungkin nak buat rekod setahun sekali berkahwin dan bercerai. Entah apa tujuan dia berkahwin sehingga sebegitu mudah melafazkan cerai.

Aku rasa sebenarnya bila kita berkahwin, kita kena sayangkan rumahtangga kita. Dan untuk itu, kita kena bentuk rumahtangga kita, rancang masa depan bersama, tiada rahsia antara suami isteri, setiap keputusan adalah keputusan bersama, dan macam-macam lagi adalah secara bersama. :)

Dan aku tiba-tiba teringat tentang soalan ini 'Kenapa kamu memilih dia (pasangan kamu) sebagai pasangan hidup?' yang pernah aku baca kat mana ntah. Di mana si pengulas mengatakan jawapan standard seperti sebab dia baik hati, pandai masak, suka budak-budak, cantik, pandai ambil hati, pandai memujuk dan bermacam-macam lagi pujian kamu kepada pasanganmu adalah jawapan yg salah sama sekali dalam memilih pasangan. Kenapa salah adalah kerana selagi kita tidak tinggal bersama dengan pasangan kita, kita tidak akan kenal 100% pasangan kita itu. Dan aku sangat bersetuju dengan pendapat si pengulas.

Yer la kan, mana la kita tahu pasangan kita tu sebenarnya seorang yg malas bangun tidur ker, malas gosok gigi ker, tidurnya diiringi bunyi-bunyian yg bakal mengganggu tidur kita ker, ataupun dia mungkin berjalan dalam tidur barangkali. Mungkin juga tanpa pengetahuan kita, sebenarnya pasangan kita tu seorang yg malas mandi, malas membasuh pakaian. Yer la kan, masa bercinta setiap kali keluar dating, berbotol minyak wangi habis. Itu la sebagaimana orang kata, kalau dah cinta, bau kentut pun dikatakan wangi. Hehe...

1 comment:

  1. kenapa tak kahawin2 lagi hehehhhe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...