Iklan

Aug 22, 2010

Gudang mercun meletup, seorang meninggal..salah siapa?

Dalam aku membaca berita itu di sini, masih kedengaran gedebum-gedebam di merata-rata kampung, samada di kampung ini atau kampung-kampung sekitar. Kuatnya bagaikan mereka tidak kisahpun dengan kejadian sadis yg telah berlaku, yg setahu aku adalah kejadian pertama di sini (terengganu) Ramadhan tahun ini. Ataupun mungkin mereka tidak tahupun tentang kejadian itu, atau ibu bapa mereka tidak ambil peduli untuk melarang mereka.

Aku bercerita berdasarkan pengalaman. Bukan pengalaman terkena mercun, atau bunga api, atau apa. Tak. Aku bukannya berani sangat untuk bermain mercun-mercun segala ni, walaupun bunga api yg apinya cantik beribu bintang tu, yg artis-artis selalu main dalam rancangan hari raya dalam tv tu. Yang apinya tersembut ke depan sahaja tu, aku berani la sebab yg tu apinya tidak kena tangan. Tupun pegang hujung-hujung jer.

Ini pengalaman berhadapan dan dikelilingi budak-budak bermain mercun. Sungguh, aku tidak suka dengan meriam buluh yg bunyinya aku rasa boleh menyebabkan aku sakit jantung. Sangat mengejutkan ok. Memandangkan belakang rumah ini adalah baruh dan tiada kediaman melainkan sebuah rumah yg hanya menunggu masa menyembah bumi, tempat itulah dulu menjadi sasaran untuk budak-budak melancarkan meriam buluh mereka. Masa itu Aisya kecil lagi dan of course aku menjerit juga pada mereka supaya bermain jauh-jauh.

Sekarang, aku dengar pula mak bercerita ada berlaku perbalahan antara mak bapak budak yg bermain mercun dengan mak budak yg dilarang bermain mercun. Budak yg bermain mercun tu bermain sekitar rumah mak budak yg dilarang bermain mercun. Marahnya dia (yg umurnya muda dari aku) sehingga menyerang rumah mak bapak (yg lebih tua banyak dari aku) budak yg bermain mercun.

Aku tak ambil peduli sangat as long diaorang tak main sekitar rumah ni, sudah cukup rahmat. Cuma aku terfikir juga, mak ayah budak yg main mercun tu cam langsung tak kisah anaknya main mercun yg dibuat sendiri dengan buluh tu Meriam buluh la tu! Diaorang tak risau ke putus tangan ke, kaki ke cam berita-berita yg pernah berlaku tahun-tahun sebelum ini. Ni lagi la, pecah kepala tu!Kesian sungguh, budak yg tak bersalah jadi mangsa.

Walaupun malam ni agak kurang bunyi mercun (mungkin sebab dah lewat malam), aku harap pihak polis mengambil langkah yg lebih ketat mengawal keadaan. Baru ni aku ada terbaca kat mana ntah perihal polis rondaan di tambah bilangannya bagi mengawal keadaan di bulan puasa ni. Tapi yg silapnya di sini, kot polis-polis tu sendiri seronok melayan budak-budak main mercun. Ishh.. macam-macam la.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...