Iklan

Aug 26, 2010

Ramadhan 16th

Assalamualaikum....

Aisya baru ponteng puasa sebanyak satu hari. Err.. bukan ponteng, disuruh berbuka oleh mama disebabkan terkena food poisoning. Walaupun diberi upah sebagai pemangkin semangat, tapi nampak sangat dia bukan berpuasa disebabkan upah seringgit sehari itu. Dia berpuasa sebab semua orang berpuasa, semua orang tak makan.

Yang bagusnya, Aisya sangat mudah bangun sahur. Seperti biasa yg diajar dan dididik ayah sejak kecil, kami adik beradik memang di'wajib'kan bangun sahur biarpun sekadar untuk minum seteguk air. Dulu masa aku kecik, ada waktu-waktunya sangat mengantuk hinggakan untuk buka mata pun susah. Lepas tu mula la malas bangun sahur. Tapi selagi tak bangun, selagi tu la telinga ni dengar suara mak panggil dari dapur dan suara ayah membebel-bebel. Akhirnya, bangun dan minum segelas air. Cukuplah. Hehe..

Aisya, aku kejutkan sahaja, mesti terus bangun walau mengantuk macamana sekalipun. Err.. mungkin dia bangun itu lebih kerana takutkan mama tinggalkan dia daripada untuk bersahur.

Aisya ada satu tabiat yg agak merisaukan aku. Dia susah hendak lena sekiranya tiada sesiapa baring disisinya, dan dia akan mengamuk sekiranya apabila dia terjaga dari tidur dan tiada siapa disisinya. Sebab itu setiap kali aku terjaga untuk ke tandas pada waktu malam, aku akan pastikan dia tidak terjaga dan aku akan cepat-cepat kembali ke bilik. Aku takut dia terjaga dan menjerit malam-malam buta!

Sahur tiada masalah nampaknya pada Aisya. Berbuka? Aku akan mengikut seleranya sebagai meraikan kemenangannya melawan nafsu makan minum sehari suntuk. Kekadang dia bersungut juga dahaga, tetapi aku dan mak memujuknya bersabar kerana dia sudah besar. Alhamdulillah, dia makan dengan berselera apa sahaja yg aku masakkan untuk dia, as long as aku yg masak. Bukan beli. Aku juga cuba mengelakkan makanan berat-berat dibeli dibazar ramadhan. Aku lebih yakin dengan yg dimasak sendiri. Kuih juga cuba dibuat sendiri biarpun memang tidak dapat menghalang tabiat ayah yg suka ke pasar membeli kuih-kuih. Alhamdulillah juga, pembaziran makanan agak kurang ramadhan kali ini.

Malam esok anak saudara comel dari Johor akan pulang. Tak sabar nak peluk cium si kecik tu. Raya nanti diaorang (abang sekeluarga) tidak dapat pulang kerana abang tidak mendapat cuti untuk tahun ini. Sebab itu mereka pulang pada bulan puasa. Rindu juga pada baby di KL.. rindu sangat!!

1 comment:

  1. baby disini tak rindu ke...hehhehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...