Iklan

Aug 10, 2010

Salam Ramadhan

Catatan 1 Ramadhan :

Memandangkan breakfast lewat, walaupun hanya dengan sebungkus nasi lemak, kenyang membawa ke petang menjimatkan duit untuk makan tengahari. Tapi, sesampainya dirumah, buru-buru mencari makanan barang sesuap bagi mengalas perut sebelum makan malam. Teringat akan ketibaan ramadhan dan sahur, maka terfikir pula akan pasar malam. Jadinya, selepas mengambil Aisya di sekolah terus memandu ke pasar malam, mencari barang sejenis dua makanan walaupun dalam hati berniat membeli baju. Hehe..

Memang, dah lama sungguh tidak ke pasar malam. Rasanya dah 2 bulan barangkali. Masuk sahaja ramadhan, tiada lagi pasar malam. Yang ada, bazar ramadhan sebagai pengganti. Tapi, seperti biasa aku dan keluarga jarang sungguh ke bazar ramadhan membeli juada berbuka. Biasanya apa yang hendak dimakan, cuba juga dibuat sendiri. Kalau ke bazar pun (biasanya 2, 3 kali sahaja sepanjang bulan ramadhan), menjamu mata sahaja. Biar mata kenyang dengan pelbagai warna warni makanan dan ragam manusia.

Terawih? Niat awalnya, tahun ini hendak ke masjid menunaikan solat sunat terawih selepas 7 tahun (sejak Aisya lahir) tidak berbuat demikian. Bayangkan, lama sungguh tidak ke surau berhampiran rumah. Dulu-dulu masa masih anak dara, selalu juga menyempitkan lagi saf-saf di surau tu bila musim terawih. Tapi sekarang, bisnes macamana? Kedai tutup pun mungkin dari petang hingga selepas maghrib sahaja. Selepas itu, kena la buka macam biasa. Insyaallah, buat di rumah sahajalah. Malam pertama sudah lepas, alhamdulillah.

Sahur? Hmm.. nanti nak kena kejutkan Aisya. Tahun ni kena ajar dia puasa penuh. Tahun lepas seingat-ingat aku dalam 10 hari jer dia berpuasa penuh. Selepas sahur, boleh ajar dia ngaji dan terus solat subuh memandangkan dia sekolah petang.

Berbuka? Err... yg tu belum lagi. Esok kita cerita. :D

Salam ramadhan semua. Semoga ramadhan ini permulaan untuk kita menjadi lebih baik. Insyaallah.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...