Iklan

Aug 7, 2010

Letih yg tak hilang

Seperti di lain-lain waktu, untuk keadaan seperti sekarang, aku tetap menyalahkan cuaca yg mendung dan suram. Sangat-sangat. Aku jadi malas dan tidak tahu aktiviti apa yg menyegarkan yg boleh dilakukan bagi mencergaskan diri. Paling tidak pun, dalam cuaca begini merengkok di tilam lembut di hadapan tv menonton movie-movie yg tak pernah ditonton sebelum ini, adalah paling sesuai. Itupun, dalam rasa bersalah, aku mengerahkan juga tenaga untuk aktiviti mengemas dan memasak.

Jam 3 petang ni, suasana semakin gelap. Hujan mungkin akan turun bila-bila masa. Tadi, aku sudah mengadu pada emak, tubuh yg rasa lenguh-lenguh, bahu dan leher terasa sakit. 'Mungkin bantal tu dah 'expired' kot mak', lawakku dalam serius. 'Ada ke!!', balas mak. Tapi dalam kata-kataku itu, aku mengandaikan akan kemungkinan sudah tiba masanya aku bertukar bantal baru. Bukanlah pula aku seperti merengek-rengek meminta mak tolong belikan atau buatkan bantal baru. Itu untuk budak sekolah bolehlah. Ini mak orang. Hehe...

Esok kerja lagi. Sedangkan untuk beberapa hari kerja pada minggu yg sudah, aku sudah terasa ketidak selesaan dalam perasaan bab kerja ni. Sungguh. Aku adalah seorang yg sangat mengambilkira tentang keselesaan perasaan membuat kerja daripada gaji besar. Sebabnya, pada aku sekiranya kita tidak suka apa yg kita buat (kerja), kita seperti membuat sesuatu perkara dalam keterpaksaan. Bila keadaan dianggap memaksa, pemberontakan mungkin ada di dalam. Bayangkan sekiranya 10 tahun kita berkerja, membuat kerja yg tidak kita suka, dalam 10 tahun itulah hati kita memberontak. Itu, kalau kalau 10 tahun. Lepas 10 tahun kita nak makan pasir? Kita masih kena makan nasi dengan beras kena beli atau benih padi kena beli (sekiranya kita tanam padi). Berkerjalah kita dalam keterpaksaan sampai nyawa meninggalkan badan. Tiada keikhlasan, tiada keseronokan. Bosannya.

Maaf. Kemerepekkan aku sudah melampau-lampau. Aku kena berundur, takut lebih teruk jadinya nanti. Chow.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...