Iklan

Aug 12, 2010

Hari kedua dah kena food poisoning

Assalamualaikum...

Catatan 2 Ramadhan :

Bukan. Bukan saya yang terkena keracunan makanan, tetapi si anak dara Aisya. Pagi tadi semasa di pejabat, mendapat panggilan daripada dia yg mengkhabarkan cerita dia muntah. Mulanya saya ingatkan angin sahaja disebabkan perut kosong. Jadi saya menyuruh dia berbuka puasa sahaja. Tidak lama kemudian, sekali lagi dia menelefon memberitahu muntah untuk kali kedua. Jadinya, cepat-cepat saya bersiap untuk pulang mengambil dia dan membawa ke klinik.

Memandangkan dia sudah muntah 2 kali dan cirit birit sekali, saya agak dia keracunan makanan. Mungkin kuih yg dia makan waktu bersahur pagi tadi. Kuih yg dibeli di pasar kampung ini sangat saya ragui akan ketahanannya. Biasanya setiap tahun pada bulan Ramadhan, ada sahaja ayah terbeli kuih yg basi. Memang pasti sangat, antara sebegitu banyak kuih, yg tidak habis dijual akan dijual lagi keesokkan harinya. Kalau diikutkan saya, memang saya langsung tidak ke pasar ini pada bulan puasa. Selain kuih basi, kebersihan dan harga yg mahal sangat tidak menyenangkan saya. Kuih-kuih pula adalah kuih tradisional orang melayu yg kebanyakkan manis-manis belaka seperti netbak (begitu kot ejaannya), akok, bahulu, puding yg hanya letak kaler, kuih bakar dan macam-macam lagi.

Ok, ini satu pengalaman baru yg saya dapat hari ini. Membawa dia ke klinik 1 malaysia. Jam sudah hampir ke pukul 1 tengahari. Biasanya waktu ini, klinik biasa tidak mengambil lagi pendaftaran pesakit baru. Jadi, saya terus memandu ke klinik di Bukit Payung dibelakang Pustaka Seri Intan. Ayah kata, klinik 1 Malaysia tidak tutup untuk rehat pada waktu tengahari. Sebenarnya, hendak mencuba perkhidmatan merekapun ia juga saya ni. Saya tak pernah lagi ke klinik 1 Malaysia.

Selepas pendaftaran, terus kena bayar RM1. Itu semua orang tahu. Kalau tak, takkan dinamakan klinik 1 Malaysia. Oh ya, biasanya saya akan ke klinik swasta kalau ada kesihatan yg terganggu samada saya sendiri atau Aisya atau mak dan ayah sekalipun. Jadinya, saya sudah boleh agak ubat-ubatan yg akan diberikan sekiranya berlaku food poisoning. Ini bukannya pertama kali.

Yang memeriksa kesihatan Aisya bukannya doktor, tetapi Penolong Pegawai Perubatan. Cara dia memeriksa, teliti. Saya suka. Tapi bila tiba bab ubat, sangat menghampakan. Yang diberikan hanya ubat cecair untuk kembung / angin, dan oral rehydration salt, tu sahaja! Huh! Mana ubat muntah dan cirit birit!! Aduhh.. patutlah bayaran cuma RM1 sahaja. Ubatnya pun rupa-rupanya setimpal dengan bayaran. Dan yg membuatkan saya agak panas, si 'doktor' tu sempat berpesan, 'Kalau dia muntah-munta lagi sehingga 10 kali, tolong bawa dia ke klinik kesihatan bukit payung yer'. Haaaa???

Apa ni? Apa ni? Ingat kita nak ke sana ke mari tu, pakai terbang jer ker?? Kalau tahu nak kena ulang-ulang pergi klinik sebab ada kemungkinan lagi sakit tidak berhenti, baik terus ke tempat yg memberi perubatan lengkap terus. Aduhai...

Balik dari klinik, Aisya muntah lagi dua kali. Dan saya sudah terfikir untuk ke klinik swasta sahaja sekiranya dia muntah lagi. Oh ya, selepas dia cirit birit lagi sekali dan sakit perut, saya membuat 'ubat' saya sendiri yang biasanya berkesan. Teh 'o' kosong yang pekat. Dan seperti biasa, ianya memang berkesan. Jadi tidak perlu lagi ke klinik.

Untuk berbuka puasa, saya masak tomyam udang hari ini, dengan daging goreng kunyit. Melihat pada makaroni San Remo yg ada belum dibuka plastiknya, saya merancang untuk merebus dan makan dengan tomyam waktu berbuka nanti. Err.. seperti biasa puasa sejak dulu-dulu, saya memang jarang sangat makan nasi untuk berbuka. Kena cari alternatif makanan atau kuih sahaja untuk berbuka. Aisya nampaknya suka makaroni tomyam. Dia makan 3 mangkuk dalam 3 waktu yang berbeza. Esok boleh puasa nampaknya ni. :D

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...