Iklan

Aug 14, 2010

Pagar penghalang kemesraan

Hidup dikampung, samada berumah banglo besar atau rumah kayu kecil tiang tinggi atau rumah separuh kayu separuh batu, sangat mementingkan semangat kejiranan. Contoh kejiranannya adalah seperti menghabiskan waktu-waktu senggang sebelum asar di lambor rumah jiran kegemaran berborak tentang anak-anak, atau tentang lembu kambing ayam itik, atau tentang masakan yg tidak menjadi, dan macam-macam lagi. Adakalanya bila 'mesyuarat' dihadiri oleh seorang dua yg mulut celupar skit, isu-isu tentang orang itu, orang ini akan terkeluar.

Selain itu, biasa la bertukar-tukar juadah masakan. Biasanya kuih-muih yg jarang dibuat seperti bubur lambuk, pengat pisang, dan kek coklat. Ye la, orang dah hantar kuih takkan kita nak pulangkan bekas kosong kan. Walaupun mungkin sesetengah orang tak kisah, tapi bagi sesetengah orang macam mak, memang takkan punya. Sebab tu ingat petang ni nak buat puding jagung, boleh menambah berat pinggan mokteh yg semalam menghantar pengat pisang. Hehe..

Berbalik kepada topik, pagar. Jadinya, dikampung-kampung ni sangat tidak sesuai rumah-rumah didirikan pagar di sekelilingnya. Err.. pagar bata ni yer, yang ada lubang-lubang setakat muat tangan nak hulur, dan tingginya pula memang tak nampak la siapa di dalam siapa di luar. Maka nanti akan muncul la dialog-dialog ala Sudin dalam Pendekar Bujang Lapok, 'Oii, siapa di dalam oii, aku di luar!'. Kalau setakat pagar kayu yg dua batang melintang tu (macam rumah aku ni la masa aku kecil) dengan pintu pagarnya adalah batang kayu itu akan disorongkan ke tepi (ish.. nostalgia sungguh ni, memang tak jumpa dah zaman la ni), atau pagar chainlink, tak per sangat. Ye la, faham sangat kehidupan di kampung di mana nanti tak pasal-pasal lembu-lembu orang tu, orang ni masuk ke halaman makan segala jenis pokok bunga yg kita duk bangga-bangga. Lepas tu, mula la kita kejar lembu tu dengan parang.

Pagar ini sebenarnya penghalang kemesraan dan semangat kejiranan. Dengan adanya pagar ibarat tembok besar cina tu, orang-orang sekeliling pun susah nak bertegur sapa seperti, 'Menjahit makteh?' walaupun dah jelas-lelas orang tu tengah menjahit kan. Teguran kemesraan begitu adalah biasa dikampung-kampung. Kemudiannya lagi, pintu pagar yg ibarat pintu pagar istana tu pula selalu tertutup rapat. Lagi la jiran-jiran segan nak bertandang walaupun sekadar nak pinjam tangga. Contohnya la.

Kalau rumah di tengah-tengah bendang macam banyak yg dibuat sekarang di kampung aku di mana kawasan bendang sudah banyak yang ditambung tanah untuk dibuat rumah, aku rasa memang patut la ada pagar. Bukannya apa, takut nanti ular senang sangat masuk ke rumah. Tapi, begitu la, apa-apa alasan sekalipun, pagar itu penghalang sebenarnya.

Aku ingat lagi, suatu ketika dulu pernah aku diberikan satu situasi yang membawa kepada satu cerita di mana aku diberi pilihan apa yg perlu dilakukan dalam setiap situasi. Daripada pilihan kita, akhirnya dapat mendedahkan bagaimana perihal diri kita. Antara situasi itu, kalau diberikan rumah, kita akan buat pagar atau tidak? Jawapan aku antara yer dan tidak (tiada dalam pilihan). Sebabnya, aku mengimpikan pagar yg rendah seperti pagar rumah-rumah matsaleh yg aku tengok dalam tv tu, samada pokok-pokok renek dijadikan pagar ataupun yg jenis tendang sikit jer terus terbalik tu. Haha.. Err..jawapan itu lebih mengjurus kepada 'katakan tidak kepada pagar' lah. Cuma penjelasan jer terlebih panjang. :P

Sebenarnya sepupu sebelah rumah sedang membuat pagar dan setiap kali aku lalu di hadapan rumah dia yg sedang dibina pagar rapat ke jalan tar itu, terasa perbezaan yang bukan sedikit. Tapi yer la kan, takkan kita nak halang semua orang dari buat pagar, kan.

Kamus hari ini :
Lambor - beranda rumah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...