Iklan

Dec 10, 2008

Aku kena kuat.

Aduhhh.. Pernah tak fobia dengan sesuatu? Atau trauma? Eh.. Sama ke maksud fobia dengan trauma tu? Yer la kot ek..

Kawan kepada seorang kawan, tidak berani memandu kereta kerana pernah mengalami kemalangan. Ianya tak seteruk mana, dia masih sihat walafiat secara fizikalnya. Akan tetapi dia sudah tidak berani memandu hampir seumur hidupnya barangkali. Kerana, dia sudah agak berusia. Dia terpaksa menggunakan perkhidmatan pemandu peribadi. Oleh itu, jangan ingat sesiapa yang menggunakan pemandu peribadi tu, sebenarnya seorang yang hendak berlagak semata. Barangkali ada masalah peribadi yang tidak kita jangka.

Seorang kawan yang pernah rapat pula, fobia dengan kucing. Pantang kucing mendekati, memang berterabur lari tak pijak tanah la jawabnya dia berlari. Yang paling aku ingat, dia pernah melompat ke atas kerusi dan hampir ke atas meja simen yang bulat tu, kerana takutkan kucing yang mendekat. Katanya, masa kecik dia pernah dicakar kucing.

Aku? Fobia dengan gelap barangkali. Macam pagi tadi, menggigil kepala lutut sebab terpaksa panjat dan turun tangga dari tingkat 5 dalam gelap yang teramat. Elektrik dekat kawasan tangga termasuk lif rosak. Di pejabat ok jer cerah. Aku pernah beberapa kali terpaksa melalui keadaan itu dan hampir jatuh tangga. Itu yang menggigil kepala lutut tu. Takut, tapi terpaksa melalui keadaan itu juga. Kalau tidak, perut pula akan diserang gastrik.

Lagi, fobia dengan tengkingan, atau nada suara yang tinggi (kemarahan) orang pada aku. Kerana aku pernah melalui kisah pahit yang sangat menakutkan. Dan ianya menjadi suatu trauma pada aku.

Untuk kali ini, aku sangat kena ajar diri aku untuk berhadapan dengan ketakutan itu. Aku kena lawan. Aku kena kuat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...