Iklan

Dec 17, 2008

Ruang impian

Bismillahirrahmanirrahim.

Sudah beberapa hari aku terfikir untuk mengubah rupa pandangan blog ini. Akan tetapi ianya masih tidak seperti yang difikirkan. Yer la, kalau dah fikir tu, tapi tak buat, memang la tak jadi apa. Sebenarnya masa masih belum mengizinkannya.

Ok, topik hari ini, ruang impian. Ha..ha..ha.. Macam budak-budak sekolah pulak. Yer la, nak menulis pasal bercinta dengan suami orang, aku tak berani. Walaupun aku mungkin tak kenal dan tak tahu pun siapa yang menjenguk blog ini, aku tetap belum bersedia untuk menulis tentang itu. Walaupun aku juga tahu setiap orang punya pandangan dan pendapat masing-masing, aku tetap belum banyak idea untuk menulis tentang itu. Jadi, bagaimana agaknya ruang impian anda yer?

Ini gara-gara tadi la ni. Ketika mengemas bilik selepas isyak tadi, aku rasa ruang untuk meletakkan majalah-majalah yang bertimbun itu sudah tidak mengcukupi. Begitu juga ruang untuk buku-buku Aisya. Rak buku dia sudah penuh! Itu belum lagi masuk darjah 1. Kalau dah masuk darjah 1, entah banyak mana lagi buku-buku dia agaknya. Majalah yang bertambah setiap bulan itu juga memerlukan ruang. Walaupun banyak majalah lama sudah diasingkan (diletakkan di dapur), masa terus bergerak bermakna majalah baru tetap menjadi majalah lama.

Jadi ketika berkemas tadi, aku berbunyi kepada mak, 'Nampaknya kita perlu ruang baru untuk buku-buku Aisya dan majalah-majalah mama ni'. 'Kita' itu merujuk kepada aku dan Aisya. 'Mama rasa kita kena buat bilik baru kat sebelah bilik kita ni la Aisya'. Emak hanya tersenyum. Itu permulaan cerita sebenarnya untuk mak. Supaya selepas ini aku lebih mudah membicarakan hal itu dengan lebih lanjut. Begitulah biasanya yang aku lakukan. Memberi tanda-tanda dan bayangan akan sesuatu dahulu kepada mak, dan bila punya masa yang sesuai, baru bercerita apa sebenarnya yang aku inginkan.

Aku memang pernah terfikir tentang itu. Bilik tambahan di tepi bilik aku yang sedia ada. Ianya tambahan seperti ruang tamu tambahan yang sediada sekarang. Berdinding bata dan lantai konkrit di atas tanah. Jadi, ianya boleh menempatkan rak-rak untuk buku-buku dan majalah yang banyak ini. Sebenarnya lebih kepada perpustakaan. Ataupun ruang membaca dan ruang kerja juga barangkali. Itu sekiranya rumah ini la.

Kalau rumah sendiri, aku punya impian lain. Impian yang lebih indah..hehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...