Iklan

Dec 5, 2008

Mendung

Kalau diikutkan perancangan akhir bulan lepas, hari ini aku akan bertolak ke Batu Pahat. Melawat k.su yang baru bersalin, a.yah yang seronok tak terkira menjadi abah, dan sikecil Ammar Ar Rayyan yang ditunggu-tunggu selama 6 tahun. Sepatutnya, mungkin petang ini kami sudah hampir sampai ke sana. Tapi, aku masih dirumah. Awal pagi, selepas membuka semua tingkap dibilik, aku mulakan rutin biasa dihujung minggu. Cuaca hari ini kurang menarik berbanding, semalam dan kelmarin. Sabtu lepas hujan lebat dan banjir. Ahad, tak hujan tapi matahari masih tak menyimbahkan cahaya disini. Isnin hujan lebat dan banjir datang lagi, lebih hebat dari hari sabtu sebelumnya. Selasa masih hujan sedikit-sedikit disesetengah tempat. Rabu matahari mula menyimbahkan sinar, mengeringkan karpet kereta yang sudah beberapa hari menyebarkan bau busuk kerana lembap. Baju-baju yang bertimbun mula dibasuh dan kering dijemuran. Khamis, pun begitu. Tapi, hari ini.. hmm.. kurang memberangsangkan. Mujur juga kain-kain dijemuran sempat kering. Tengahari hujan dah turun, dan terus mendung sehingga petang.

Dan begitulah bagaimana perancangan ke Batu Pahat terpaksa dibatalkan. Kut kut tersangkut dimana-mana kerana banjir, satu hal plak nanti. 'Takpe..' a.yah pernah bercakap dengan ayah begitu, apabila ayah memberitahu terpaksa menangguh kepergian ke sana. 'Semua dah selamat pun disini. Tak perlu terkejar-kejar. Nanti cuaca dah elok, datang la'. Alhamdulillah, a.yah boleh menerima.

Dan aku pula, boleh la meneruskan kerja keras menyiapkan manual dan prosedur-prosedur untuk ISO. Minggu ini terlalu banyak kerja yang mengganggu. Sehingga aku tak punya banyak masa untuk memberikan perhatian kepada manual ISO itu. Malah, semalam aku sempat bergaduh (meninggikan suara sedikit..hehe) dengan pihak klien. Aku susah nak marah dengan orang, tak reti. Tapi, kalau aku sudah marah, aku boleh memanjangkan kemarahan aku kepada orang-orang lain (supplier misalnya) yang memang patut aku marah. Marah ni, sebenarnya terapi juga tu. Sebab lepas tu, lega sikit rasa.. ;D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...