Iklan

Dec 15, 2008

Isnin yang luar biasa

Bismillahirrahmanirrahim..

Malam ini aku mengadap komputer sambil diiringi lagu-lagu daripada 'Separuh Akhir Muzik-Muzik Pop Rock' dari Youtube. Kenapa aku mendengar satu persatu lagu-lagu yang dicalonkan, kerana seorang teman telah menujukan lagu Sofaz kepada aku pada hari rancangan itu disiarkan di tv hari jumaat lepas. Aku terlupa untuk menonton rancangan itu dan ketika aku membaca sms menyatakan 'lagu sofaz itu saya tujukan kepada awak', aku telah terlepas rancangan itu. Memandangkan beberapa hari sebelum malam ini merupakan hari yang perit untuk aku, aku tidak berpeluang untuk mendengar lagu itu. Dan malam ini baru aku punya masa itu. Sofaz, tajuk lagunya 'Bukan Disini'. Hmm.. rasanya tidak perlu difikirkan secara serius. Aku membiarkan lagu-lagu seterusnya menyapa halwa telingaku sambil aku meneruskan entri ini.

Kenapa aku mengkategorikan hari ini sebagai 'isnin yang luar biasa'? Hari ini bermula dengan baik dan berakhir dengan baik sebenarnya. Akan tetapi, di antara yang baik-baik itu, aku melalui hari ini dengan banyak perkara yang agak luar daripada biasa. Maknanya, apa yang berlaku diluar daripada kebiasaan.

(Entri berikut ini adalah salinan daripada tulisan tangan di atas kertas kajang.)

12.10 pagi.
Tak sangka pulak menulis disini (di atas kertas). Laptop rosak, dan waktu-waktu camni malas nak on desktop pc. Sejak 11.30 tadi berbaring. Sambung baca '5 Tahun 5 bulan - Hlovate' bab 34 mukasurat 250. Hanyut seketika ke Aberdeen bersama-sama Johanna dan ceritanya. Dah lewat. Esok kerja. Esok juga 'sebutan ke-2'. Kena tidur dah sepatutnya ni. Tapi takut plak terfikir-fikir camner esok, hal tadi, hal dia dan semua la! Perut pulak, apasal rasa tak selesa sangat ni! Cam masuk angin jer. Apa aku makan tadi ek? oh yer, Fish & Chips, dan Bean's Cappucino. Sikit jer habis, selebihnya bungkus bawak balik untuk Aisya sebab sayang untuk membazir. Itu jam 8 lebih tadi. Siang tadi, lunch dengan paha ayam KFC separuh daripada seketul. Dan jam 3 lebih, turun makan sebab rasa lapar. Nasi goreng mamak, sesuku jer daripada sepinggan penuh. Patut la masuk angin. Bangun jap, sapu losyen Mustajab. Ok kot kejap lagi.
Ok la, sambung esok la 'Johanna dan Aberdeen. Rasanya tak sempat fikir-fikir panjang dah ni. Harap-harap terus lena. Lights-off 12.25 pagi.

(Tamat salinan semula)

Kononnya terus nak lena la lepas tu. Pusing kiri, pusing kanan. Pejam mata, gelap jer. Tapi apesal cam terbayang-bayang jer sungai itu? Sungai yang lebar itu, dengan tebingnya yang tinggi. Ada kerusi batu di tepi sungai itu. Menelentang pula. Apesal tak lena lagi ni? Tiba-tiba, tik! tik! tik! tik! Ada bunyi seperti sesuatu sedang menitik. Cicak berak? Takkan banyak sangat. Atap bocor? Tak hujan pun ni. Isshh.. aku memang seram kalau bab-bab bunyi dalam gelap ni. Zupp.. cepat ajer aku petik suis lampu. Terang benderang bilik. Bulat mata aku cari apa yang berbunyi. Ooo.. rupa-rupanya cengkerik, diselaputi sarang lelabah. Jadi tak boleh terbang lagi. Melompatlah ia di atas lantai tepi pintu. Memandangkan aku memang alergi skit dengan binatang kategori serangga ni (yer ker?), aku terpaksa ambik majalah lama dan..'pap!'. Sorry!

Masa tu jam dah pukul 2.30 pagi. Lepas tu, terus tak boleh lena lagi. Aku tak tahu nak buat aper. Aku sambung baca '5 Tahun 5 Bulan' dan hanyut bersama-sama Johanna ke Aberdeen.

Ishh.. awat mata ni! Tak nak ngantuk lagi. Aper nak buat ni ek? Nak buka pc dan ngadap internet, takut ayah dan mak terjaga karang. Pc tu ada kat luar, ruang antara bilik aku dan bilik mak. Laptop rosak. Orang, biasanya waktu-waktu camni kalau tak boleh tidur mesti solat tahajjud,kan. Tapi, aku rasa aku tak lena walaupun sepicing lagi. Akhirnya jam 4 pagi, aku bangun ke bilik air diluar. Ambil wuduk. Kemudian solat sunat taubat dan hajat. Aku bukannya baik sangat. Lama sangat tak solat sunat ni. Aku juga bukannya baik sangat, jarang memohon apa-apa dengan-Nya. Tapi, aku juga tidak mahu sombong dengan-Nya. Aku selalu keliru, selalu serba salah. Awal pagi itu, aku hanya memohon, Ampunkan dosa-dosaku, dan permudahkan urusanku.

Selepas solat, aku kembali baring. Terkebil-kebil merenung siling putih. Aku sempat mendengar azan subuh sebelum aku terlena sebentar, dan kembali terjaga jam 6.15 pagi apabila alarm di hp pula berbunyi. Bangun, mandi, solat subuh, dan bersiap-siap ke tempat kerja dalam keadaan perut kosong dan sangat tidak selesa.

Jam 8 pagi, aku sudah di atas kerusi di bilik aku dipejabat. Cuba berbuat sesuatu, tetapi nampaknya segala yang disentuh serba tidak kena. Jantung berdebar semacam. Kepala pun macam tidak betul. Aku ajak kedua-dua Nur dan Ain makan sebelum jam 8.30 pagi. Turun ke kedai mamak, aku memesan teh halia dan roti telur. Kononnya untuk membuang angin dalam perut yg sangat kosong, dan memberikan sedikit tenaga. Tetapi aku hanya mampu menjamah 2 cebisan roti telur itu, dan 2 teguk air. Aku rasa nak pengsan tapi aku tahu, aku tetap kena sampai ke tempat yg hendak di tuju.

Dipendekkan cerita, jam 11 pagi lebih, segalanya selesai dan aku sangat berpuas hati dengan keputusan yang telah dibuat. Hilang segala rasa letih aku, dan tidak sabar aku nak bercerita keputusan hari ini kepada orang-orang yang penting dan tahu dari awal cerita ini. Tetapi, ada urusan kerja dulu yang perlu diselesaikan.

Kerja-kerja-kerja.. Itu biasa, kan. Lebih-lebih lagi sekiranya ada masa yang perlu dikejarkan. Dalam sibuk bekerja, aku sempat bercerita kepada beberapa orang penting itu. Tetapi cukup tidak lancar. Sekejap sekejap boss tepon. Sekejap sekejap supplier tepon. Baru jer nak sambung cerita, boss tepon lagi.

Bagaimanapun, aku suka dan gembira. Tuhan perkenankan doa aku yang sangat jarang meminta ini, dan aku sangat perlu menghargai-Nya. Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...