Iklan

Dec 13, 2008

Pertengahan bulan akhir 2008

Bismillahirrahmanirrahim..

Insya-Allah, selepas ini setiap entri baru akan dimulakan 'Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani'. Amin...

Penghujung tahun 2008, banyak berkisar tentang kerja dan kes peribadi yang sedang berjalan dimahkamah. Itu yang paling memeningkan kepala. Kerja, dengan persediaan mendapatkan ISO 9001:2000 tu. Kes itu, dengan persediaan emo! Itu tidak ditambah lagi dengan kerja-kerja lain. Dan persediaan untuk persekolahan Aisya tahun depan.

Oh yer, semalam sebagaimana dirancang malam sebelum, kami dah bersiap awal-awal untuk keluar. Membeli-belah untuk persediaan Aisya masuk darjah 1 dalam 2 minggu lagi. Aisya sebenarnya baru 6 tahun pada 1hb. Januari 2009 nanti. Tetapi, sebagaimana yang dimaklumkan kepada aku, sistem persekolahan di Malaysia telah menetapkan bahawa sesiapa yang lahir pada 1hb. Januari setiap tahun akan dikira lahir tahun sebelumnya. Bermaksud, mereka ini dikira berumur 7 tahun dan layak untuk masuk darjah 1. Sekiranya tidak, mereka ini akan menghadapi masalah setiap kali hendak mendaftar untuk peperiksaan-peperiksaan utama, seperti UPSR, PMR dan SPM, serta ketika hendak masuk ke tingkatan 1. Contoh paling jelas telah berlaku kepada sepupu aku sendiri yang sedang berada di tingkatan 2 sekarang. Ketika hendak menghadapi UPSR dan naik ke alam persekolahan menengah, dia dikira tidak layak kerana telah 'terlebih' umur. Jadi, mak saudara aku terpaksa menghantar surat ke kementerian pendidikan membuat penerangan dengan pertolongan pihak sekolah. Memang tidak ramai yang tahu tentang perkara ini termasuk cikgu-cikgu sekolah sendiri. Aku juga tidak akan aku sekiranya tidak dimaklumkan oleh sepupu sebelah ayah yang bekerja sebagai kerani di sekolah yang bakal Aisya hadiri. Dan dia memberitahu perkara tersebut ketika melawat aku yang dalam berpantang melahirkan Aisya, hampir 6 tahun lepas. :D

Ok, aku tidak mahu menjadi kelam kabut dengan persiapan di saat-saat akhir. Dah la sudah lama sangat aku tidak melibatkan diri dalam alam persekolahan ni. Busu dah 27 tahun! Dan Aisya cucu sulung! Apa yang perlu aku beli? Yang paling penting dulu. Beg sekolah RM40.00. Beg sekolah yang digunakan ketika tadika telah rosak zipnya. Kasut sekolah putih termasuk 2 pasang stoking putih, RM34.00. Kain kapas putih dan biru gelap sebanyak 6.5 meter, RM39.00. Pen, pensil, bekas pensil, pensil kaler, crayon, pemadam, pengasah pencil, pembaris, dll. dah banyak sangat kat rumah. Akan ditambah apabila perlu sahaja. Yuran dan bukur-buku, belum diketahui jumlahnya. Kena periksa dengan sepupu, atau kawan yang anak dia pun mendaftar disekolah yang sama dan suami dia pula cikgu di sekolah itu. Apa lagi agaknya yer..hmm..

Itu baru persekolahan Aisya. Bayaran peguam pula... hmmm.. Kena cari duit lebih ni...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...