Iklan

Dec 30, 2008

Sepanjang perjalanan

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari khamis lepas 25hb Disember 2008. Hari jadi seseorang (yg aku ingat) atau mungkin 2, 3 orang (yg aku lupa), hari aku bertolak ke Parit Sulong, Bt. Pahat, hari hujan kembali ke terengganu, hari krimas dan macam-macam lagi yang aku dah lupa. Sepanjang perjalanan ke Johor, sebaik bertolak dari rumah jam 8.30 pagi dengan 2 buah kereta (abang sekeluarga satu kereta), hujan turun mengiringi perjalanan kami. Sekejap lebat, sekejap renyai-renyai sahaja. Tetapi hujan tidak berhenti. Sehinggalah kami memasuki lebuhraya pantai timur sekitar kawasan kuantan, hujan baru teduh. Seorang kawan menghantar sms, tetapi kerana aku sedang memandu, aku tidak membalas sms itu sehinggalah aku bertukar memandu dengan ayah di sekitar Chini ketika berhenti untuk makan tengahari dan solat. Ketika menyambung perjalanan, ayah memandu dengan emak duduk disebelah. Aku dengan Aisya, dibelakang dan aku mengambil peluang berbalas sms dengan kawan itu.

Kami berbicara melalui sms itu tentang nafkah anak. Nafkah yang sepatutnya diberi oleh seorang ayah kepada anaknya, yang bukan didalam jagaan si ayah. Mengikut kemampuan, keperluan dan keadaan, yang mana perlu didahulukan. Kemampuan si ayah untuk memberi nafkah mengikut keperluan dan keadaan si anak. Keperluan si anak mengikut kemampuan yang menanggung dan keadaan semasa. Atau keadaan seperti lokasi dan kesihatan si anak yang mengatasi kemampuan dan keperluan.

Aku tahu, setiap ibu dan ayah pastinya menginginkan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Tetapi, pastinya yang terbaik itu mengikut kemampuan masing-masing. Dan kemampuan itu pula disini lebih kepada duit, kewangan atau ekonomi. Pada zaman sekarang, aku sangat tidak hairan sekiranya manusia berkejar-kejar untuk yang satu itu. Aku juga tidak hairan manusia sudah hilang pertimbangan kerana itu. Banyak buktinya di mana-mana kita boleh lihat. Membesarkan Aisya juga, aku memerlukan itu.

Mujurnya, aku sekarang masih di sini. Di negeri yang digelar negeri cantik budaya menarik ini. Aku disini, di negeri tanah kelahiranku. Menetap bersama-sama mak dan ayah, dan tidak perlu memikirkan tentang duit sewaan di setiap akhir bulan.

Mujurnya juga aku pernah merasa pengalaman menetap di bandaraya Kuala Lumpur. Dari tahun 1999 sehingga 2003, cukup memberikan aku pengalaman yang tidak dapat dikutip di mana-mana. Jadi aku dapat membuat perbezaan yang sangat jelas aku sendiri rasakan ketika mula-mula kembali pulang ke sini.

Kemampuan untuk kesenangan hidup itu berbeza disini dan disana. Aku tidak mengatakan yang aku senang disini, tetapi aku menekankan aku menikmati hidup disini biarpun ada waktu 'sakit' itu tetap mengundang. Kemampuan itu pula bergantung kepada persekitaran dimana kita bernafas, dimana rezeki ditumpahkan kepada kita dan dimana kita menginginkan yang terbaik itu untuk anak kita.

Dan kemampuan itu juga bermakna, duit itu boleh dicari.

2 comments:

  1. After reading the information, I may have different views, but I do think this is good BLOG!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...