Iklan

Oct 24, 2009

Gangguan

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam saya menerima satu panggilan telefon daripada nombor yg tidak dikenali. Mulanya, seperti biasa aku malas hendak menjawab panggilan daripada orang yg saya tidak kenal, tambahan pula pada hari hujung minggu saya. Tapi, bila dilihat nombor itu adalah dari pantai timur (terengganu juga barangkali) dan beberapa kali pula orang itu menelefon, maka saya pun menjawab.

Saya : Hello
Pemanggil misteri : Hello. Maaf mengganggu. Ini Suraya Yusof ker? (suara formal itu membuat saya menyesal menjawab panggilan, saya agak mungkin dari bank, nak promote something new through credit card).
Saya : Ya. Siapa ni yer?
Pemanggil misteri : Saya dari Amir Saudagar Enterprise.

Dipendekkan cerita, dia hendak menjemput saya untuk menghadiri satu seminar berkaitan kursus membela ikan keli. Huh??!! Memang terkejut beruk jugaklah saya, dari mana dia mendapat nombor saya sedangkan saya tidak ada kaitan langsung dengan bela-membela ikan keli ni, apatah lagi ikan sekila (ikan laga) atau ikan jerung sekalipun! Yang saya tahu, saya cuma suka makan ikan keli goreng berlada dan tuan kedai makan tak pernah lagi minta nombor telefon saya semata-mata kerana saya makan ikan keli tu. Hehe.. Jadi, saya pun tanya dari mana dia dapat saya. Dari kawan kepada kawan kepada kawan entah berapa ramai kawan lagi la. Ok, never mind.

Memandangkan saya ada seorang kawan yg suka bab-bab membela dan menjual ikan ini, maka saya pun bersetujulah untuk hadir ke seminar tersebut. Kononnya dengan niat, kalau kawan saya itu nak pergi, saya boleh temankan. Tapi, saya sedikit pelik bila dia bertanya saya dan kawan saya itu dah kahwinkah belum. Saya bertanya dia semula;
"Kenapa tanya dah kahwin belum? Penting ker?"
"Tak, saja jer tanya", dia memberi jawapan ringkas. Well okay, saya pun malas nak panjang-panjang cerita, saya pilih waktu (6-7 petang di TER, Kuala Ibai) dan bagitau akan hadir dengan kawan saya.

Tamat perbualan itu, saya masih terfikir-fikir kelogikan panggilan itu. Saya layan dengan baik sebab saya tak nak gaduh-gaduh dengan orang yg saya tidak kenal (pernah terjadi) dan malas pula nk panjang-panjangkan cerita. Tetapi bila difikirkan balik, cam tak logik pun ada. Sebab dia tidak bercerita pasal seminar itu, tapi sibuk bertanya tentang saya dan kawan saya (umur, status, kerja dan macam-macam lagi kalau diberi peluang). Terdetik dihati saya, orang itu sengaja mereka cerita untuk sesuatu tujuan. Tidak lama selepas itu, dia menelefon lagi. Saya tidak menjawab. Tadikan sudah bercakap, apa lagi yg perlu dimaklumkan. Saya kedapur dan masak untuk makan tengahari.

Selepas masak, saya tengok ada 5 missed call daripada Amir Saudagar itu lagi! Hairan juga saya, kenapa perlu telefon acapkali begitu untuk suatu tujuan yg rasmi. Petang, ketika saya dalam perjalanan untuk menziarahi saudara yg meninggal, telefon berbunyi lagi. Kali ini, dia memperkenalkan diri. Saya rasa dia menyebut nama Rizal dari Amir Saudagar Enterprise. Dia hendak bercakap lagi tentang seminar, tapi saya memotong percakapannya dengan memberitahu saya sedang memandu.
"Jam berapa yer, Cik Suraya free?".
"Maaf, saya hendak menziarahi saudara meninggal, tidak tahu jam berapa akan selesai", saya sudah bosan sebenarnya, dan tidak percaya lagi. Lewat petang dia menelefon lagi, dan hari ini juga.

Saya tahu zaman sekarang manusia yg penipu sudah punya pelbagai taktik yg terkadang tidak kita duga dan jangka. Kerana itu, manusia sudah susah untuk percaya semasa manusia lagi. Mungkin lebih baik melayan ayam, itik dan lembu yg mengikut sahaja apabila hidungnya ditarik. Kita jadi cepat berprasangka buruk kerana kes-kes penipuan ini. Sedangkan kita sebagai orang islam tidak baik berprasangka buruk begitu. Saya tidak tahu apa sebenarnya tujuan dia yg menelefon, tapi saya cuba untuk berprasangka baik sahaja pada mulanya. Lagipun, mungkin dia cuma menjalankan kerjanya seperti mana panggilan-panggilan yg saya tidak suka dari bank. Tetapi, dia sudah silap apabila bertanya soalan-soalan peribadi begitu, dan bila menelefon acap kali. Dia sudah mengganggu ketenteraman saya dan membuat saya marah. Perangai saya pula, saya tidak suka ditanya acapkali soalan yg sama yg mana telahpun saya berikan jawapan. Tanya berulang kali hanya akan membuatkan saya mengubah fikiran dan jawapan.

Kerana itu juga, saya telah membuat keputusan utk tidak hadir ke seminar tersebut (yg tidak diketahui kesahihannya samada wujud ataupun tidak).

P/s : Petang semlm (hari ni 25/10/2009), saudara daripada Amir Saudagar itu menelefon lagi dan saya menjawab panggilannya. Waktu itu, saya bercakap dengan tegas bahawa saya tidak suka diganggu begitu hanya utk mengesahkan kehadiran saya sebab saya telah memberikan jawapan.
"Maaf cik, tapi cik tahu ke tempatnya?" dia bertanya.
"Kan semlm saya dh bagitau yg saya tahu tempat itu, dan kalau nk bg alamat pun, just sms my number. Tapi, minta maaf yer, saya sudah tidak berminat utk hadir lagi. Saudara telah mengganggu ketenteraman saya dgn menelefon acap sgt!". Fuhh.. puas hati saya.

I wonder why : Orang yg nk mempermainkan orang lain ni, tidak terfikir ker, kalau-kalau orang yg hendak dipermainkan itu, sakit jantung ker, darah tinggi ker, dan tak pasal-pasal boleh menyebabkan kematian orang ker, kan.

6 comments:

  1. Hmm.. sabar la ni, kalu tk sabar, dh tutup hp tu..hehe

    ReplyDelete
  2. hemmm sabar lah yer,, amber pun terima gak panggilan misteri dari syarikat saudagar ni, dan dari pengalaman/pengetahuan amber pasal projek sebegini (Ternakan ikan keli dalam kanvas)ni, kebanyakannya adalah jenis perniagaan putaralam ajer, Tahniah kerana saudari telah membuat keputusan tidak hadir ke penerangan itu.

    Thanks.
    tokeikang

    ReplyDelete
  3. kak Aya,
    betul ker seminar tu ada d KT, sy pon ada terima panggilan dari comp Amir Saudagar......

    ReplyDelete
  4. camne nak suruh diorg buang profile kita ..dari terus di call selepas ni ..

    ReplyDelete
  5. aku sndr dh di ganggu oleh si amir saudagar ni sejak 2 thn lepas, last week pn de lg kat paka plak katanyer...maner dpt no pn tak tau...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...