Iklan

Oct 9, 2009

Tenang dan Hujan

Salam...

Seorang saya ini sukakan hujan kerana titis air hujan dirasakan sungguh menyenangkan biarpun hujan itu sungguh lebat sekali. Musim tengkujuh semakin hampir dan sejak akhir-akhir ini juga hujan selalu turun diiringi ribut dan kilat yg saling menyabung. Biasanya hujan itu mencurah lewat petang selepas pagi dan tengahari dilalui dalam cuaca yg tidak berapa nak kering kain diampaian.

Ianya suatu rahmat Tuhan dalam situasi seorang saya yg tidak berapa hendak tenang sejak beberapa minggu ini. Sejak rasanya seperti terlalu byk pula perkara yg perlu dan sangat perlu difikirkan dengan serius dan tekun sekali. Hujan itu seperti menjirus pergi segala keserabutan dikepala, membawa pergi serba sedikit ketidakselesaan bersama arusnya ke mana sahaja ianya dibawa. Ianya juga ibarat mencurah turun bersama segala macam idea utk menulis disini dan dimana-mana sahaja. Teringat ketika kecil, ketika masih dibangku sekolah rendah. Pada waktu-waktu seperti inilah saya memanggungkan kepala dikerangka tingkap memandang hujan yg turun sambil menyanyi-nyanyi lagu rekaan sendiri. Lihatlah betapa banyaknya idea datang! Ketika itu sudah boleh menulis lagu dan lirik sendiri.

Lihatlah bagaimana hijaunya dedaun selepas berhentinya hujan, dan bunga-bungaan memberikan warnanya yg terbaik bersama titis hujan yg berkilau diatas kelopaknya. Bumi ini ibarat telah dicuci dengan bertangki-tangki air yg dicurahkan dari langit.
Ketenangan ini bagaimanapun masih tidak bisa merungkai pergi ketidakberanian utk saya berbuat suatu keputusan. Ya. Saya masih tidak berani. Tidak salah bukan. Cuma mungkin salah kiranya terus tidak berani.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...